olej/płótno, 100 x 70 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: `PIERWSZY | ŚNIEG | P. 30 | 1964 | 100 x 70 | JERZY NOWOSIELSKI`
Estymacja: 180 000 - 300 000 zł
POCHODZENIE: kolekcja prywatna, Kraków
WYSTAWY: 1964 Zakopane, Dom Turysty, Klub Międzynarodowej Prasy i Książki (KMPiK), Galeria Pegaz 1965 Łód¼, Salon Wystawowy Wojewódzkiego Oddziału Stowarzyszenia PAX 1966 Wiedeń, wystawa indywidualna zorganizowana przez Towarzystwo Austryjacko-Polskie we Wiedniu, Galerie in der Biberstrasse 1967 Gliwice, Dom Plastyka, Galeria Śląska ZPAP 1967 Lublin, BWA 1967 Poznań, BWA, Arsenał 1985 Bydgoszcz, BWA 1993 Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu 1993 Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu 1993 Warszawa, Galeria Zachęta 1994 Kraków, Pawilon Wystawowy BWA 2003 Warszawa, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki
LITERATURA: Jerzy Nowosielski, Malarstwo, Salon Sztuki Współczesnej BWA w Bydgoszczy, Wrzesień - Pa¼dziernik 1985, reprodukowany. Jerzy Nowosielski, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1993, reprodukowany, s. 79, il. I. 15 [kat. I 110]. Jerzy Nowosielski, Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, reprodukowany, s. 289, il. 379.
Tajemnicze wnętrza z widokami przez okno - jakby obrazami w obrazie czy wnętrza łazienek z lustrem i wanną, tworzą w aktach Nowosielskiego symboliczną przestrzeń. Gdzieniegdzie pojawiają się kotary jak w scenach z alkowy. Umowne postacie kobiece często bez twarzy lub stojące tyłem w swojej konturowej, zamkniętej formie, stają się istotami z innego świata, przywołują wymarzoną Ewę zapamiętaną z raju, kobietę za którą malarz tęsknił i do której nieustannie powracał. Z wyra¼ną przyjemnością, trochę wojerystycznie przyglądał się Nowosielski scenom toalet, dziewczynom poprawiającym włosy i przeglądającym się w lustrach modelkom. Ich codzienne rytuały nie mają w sobie nic z banału. Naznaczone są specyficzną tajemniczością i realizują się w wymiarze intymnym.
Andrzej Szczepaniak
Idea aktu kobiecego oscyluje u mnie pomiędzy pewną fascynacją rzeczywistością zmysłową a spirytualizacją wizji. Jeżeli uznamy, że jakaś realizacja stanowi największe wychylenie w stronę fascynacji zmysłową rzeczywistością aktu to można również znale¼ć biegunowo przeciwną pozycję, która stanowi największą spirytualizację jego wizji. I między tymi dwiema, niejako biegunowo różnymi pozycjami istnieje cała gama wszelkich możliwych kombinacji. Nie oznacza to jednak, że ta wizja "uduchowiona" nazwijmy ją tak, będzie wyzbyta elementów erotyki. Nigdy nie chciałbym pozbawiać swego aktu malarskiego tego bardzo ważnego elementu. Tylko że on tam występuje po prostu w inny sposób, niż w tym obrazie - nazwijmy to z "lewego skrzydła", gdzie fascynacja zmysłowością jest może zbyt zewnętrznie ujarzmiona. W mojej praktyce malowania aktu jest ciągła oscylacja. Różnymi sposobami staram się te dwie zasady estetyczno-duchowe zsyntetyzować, w różnych proporcjach dozując elementy działania plastycznego.
Przedruk z katalogu: Pittura Contemporanea Polacca, Centro Studi di Arte e Cultura di Napoli, Napoli, 31 Maggio - 14 Giugno 1986, s. 56.
Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl