olej/płótno, 27 x 35 cm sygnowany i datowany na odwrociu: `Jerzy Nowosielski 1988` na odwrociu naklejka galeryjna `Starmach Gallery` z opisem obrazu oraz stempel wywozowy
WYSTAWIANY: - "Kunst aus Krakau seit 1947. T. Brzozowski, M. Jarema, A. Marczyński, K. Mikulski, J. Nowosielski, A. Pawłowski, J. Stern", Raiffeisen BanK, Wiedeń, 1991 - wystawa indywidualna, Galeria Arsenał, Białystok, kwiecień 1991 - wystawa indywidualna, Muzeum Archeologiczne, Galeria Arche, Gdańsk, luty 1991 - wystawa indywidualna, Institut Polonais, Paryż, listopad 1990
"Pejzażyk" jest częścią nielicznego zespołu prac, nad którymi artysta pracował w latach 1987-89. Większość powstałych wtedy małoformatowych obrazów przedstawia zielono-błękitne, syntetycznie kształtowane krajobrazy. Tak jak na prezentowanym "Pejzażyku", widać na nich niekiedy charakterystyczne, liniowo formowane obłoki i kontrastujące z nimi pointylistycznie malowane kępy drzew. Nowosielski wprowadza do swoich krajobrazów architekturę odwołującą się do ikonosfery prawosławia: cerkwie i ławry.
Geneza tych niewielkich pejzaży jest niejednoznaczna. Bliski impresjonizmowi sposób malowania i szerokie kadrowanie odróżniają je od prac z lat 60. i 70. Ciekawym kontekstem dla tych paraplenerowych kompozycji mogą być "inwentaryzacyjne" rysunki artysty. Nowosielski, przez lata pracując nad polichromiami budynków sakralnych, wykonywał w ramach studiów przygotowawczych szkice kościołów i cerkwi usytuowanych w pejzażu. Te prace, dzisiaj stosunkowo mało znane, operują tymi samymi zasadami kompozycji co cykl niewielkich krajobrazów z końca lat 80. Dla najistotniejszego dla prezentowanego "Pejzażyku" aspektu plastycznego - jego impresjonizmu, nie sposób znaleźć jednak uzasadnienia. Faktem pozostaje jednak, że w czasie, kiedy obraz powstał, odnowienie formuły malarskiej Nowosielskiego było przyjmowane przez krytykę z niejakim zaskoczeniem. Tadeusz Nyczek we wstępie do katalogu indywidualnej wystawy Nowosielskiego w krakowskiej galerii Inny Świat w lutym 1988 roku pisał: "Najnowsze swoje malarstwo nazywa Nowosielski `impresjonistycznym`. Co to oznacza wobec dotychczasowych idei twórczych tego artysty nie trudno zauważyć. Nawet gdyby określenie `impresjonistyczny` potraktować z lekkim przymrużeniem oka (...) dla wielu będzie zaskoczeniem. I bardzo dobrze". W tym samym czasie anonimowy dziennikarz "Przekroju" pisał: "Jerzy Nowosielski wystawił kilkanaście najnowszych obrazów... `impresjonistycznych`. Tak nazywał je sam artysta. Nie mają one cech typowych dla XIX-wiecznego impresjonizmu, niemniej jednak zaakceptowana `fizyczność` postrzegania świata jest bardzo odmienna od tego, do czego przyzwyczaił nas dotychczas Nowosielski. Zmienia się temat z teologicznego na sielankowo-wiejsko-pejzażowy. Konturowy rysunek ustępuje przed miękko położoną plamą koloru" (W.S., Seniorzy na dzikim tle, "Przekrój", nr 2233, 27.03.1988).
Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl