olej, płótno, 100 x 70 na rewersie napis: "KOBIETA W NEGLIŻU Z LUSTREM / 1979 / JERZY NOWOSIELSKI" oraz naklejka z wystawy w 1982 r.
Podczas Spotkań Krakowskich w 1971 r. Nowosielski zaprezentował serię "czarnych" obrazów, w których oranżowo-czerwony promień wydobywał z ciemnego tła ludzkie postacie. Prześwietlone blaskiem promieniowania - niczym na zdjęciu rentgenowskim - sylwety wydawały się swoistą trawestacją "ikony", jej zeświedczoną wersją odzwierciedlającą kanony malarstwa sakralnego Obrządku Wschodniego lecz zakorzenioną w stechnicyzowanej współczesności. W oferowanym obrazie powraca koncepcja "negatywowych" obrazów. Wyłaniająca się z czarnego tła postać zyskuje tu lapidarność znaku; zostaje sprowadzona do białych plam damskiej bielizny i czerwonych smug sygnalizujących istnienie ciała. Zepchnięta ku prawej krawędzi kadru zostaje jednak podwojona poprzez swe lutrzane odbicie przez co kompozycja zyskuje znamienną dla malarstwa Nowosielskiego asymetrię. Dobry materiał porównawczy stanowią obrazy z serii "czarnych aktów" repr. są m.in. w monografii artysty pióra Jerzego Madeyskiego (Kraków 1973; s. 80, 84). Reprezentatywna dla tej serii jest też kompozycja "Dwie kobiety w ciemni" z 1973 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie) repr. w katalogu wystawy monograficznej Nowosielskiego urządzonej w Muzeum Narodowym w Poznaniu w 1993 r. (il. II 25).
Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl