Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NOWOSIELSKI Jerzy | Cerkiewka, 1992 r.

Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

Cerkiewka, 1992 r.

olej/płótno, 75,5 x 60,5 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'JERZY NOWOSIELSKI 1992'

"Moja sztuka to ikona z karuzeli, z budy jarmarcznej. To 'obrazki z wystawy'. Pamiętam takie wydarzenie sprzed dwudziestu-dwudziestu pięciu lat, kiedy wracałem z żoną z Warszawy do Łodzi, gdzie wtedy mieszkaliśmy. W drodze do pociągu ujrzeliśmy strzelnicę pomalowaną w piękne obrazki. Wydobywała się z niej jakaś dziwna muzyka. I moja żona powiedziała wówczas, że jeśli chcę usłyszeć prawdziwą muzykę i zobaczyć prawdziwe obrazy, to właśnie tu jest to cudowne miejsce - ta strzelnica. Tu mamy prawdziwą sztukę. To prawda, że z ikoną zetknąłem się w klasztorze, ale uformowany byłem wcześniej. W klasztorze jestem nadal. Nie lubię jeździć, nie lubię zbytecznych działań, zbytecznej dyspozycyjności. Wolę mieć święty spokój. Ważny dla mnie jest mój klasztor wewnętrzny. A że jest on pełen kobiet... Cerkiew i akt, które najczęściej maluję, mogą być do siebie bardzo podobne. Przecież barokowe kopuły przypominają takie kształty. Jeden z moich starszych kolegów malarzy mawiał, że skrzypce są bardzo podobne do kobiety. W sztuce wszystko jest do siebie podobne. Że Freud? Ten był biednym dziewiętnastowiecznym racjonalistą, podobnie jak Jung. Oni jeszcze nie wierzyli, że rzeczywistość fizyczna jest trudna do opisania - jest cudowna.
Dzisiaj samotność jest typową kondycją malarza. Impresjonizm zniszczył tradycyjny warsztat, ale stworzył warsztat świadomości malarskiej. To Cybis powiedział, że impresjonizm zniszczył sztukę narodową, bo stworzył świadomość budowania obrazu na zasadzie zestawień ciepłych i zimnych. I kiedy to wynaleziono, sztuka narodowa nie była już możliwa, zastąpiła ją sztuka kosmopolityczna. A potem sprawy zaszły jeszcze dalej. I dzisiaj ludzie przestali wierzyć w te wszystkie mody, trendy, kliki artystyczno-komercjalne i zaczęli ponownie oczekiwać jakiejś prawdy od artysty, który tę prawdę głosi samotnie.
Odczuwam smutek samotności. I to nie tyle jest moja indywidualna samotność, ale samotność artysty. Jesteśmy coraz bardziej wyizolowaną grupą społeczno-kulturową i coraz mniej możemy liczyć na kompetencje dużej grupy społeczeństwa w odbieraniu wartości, które my im proponujemy. I to jest właśnie klasztor - zespół ludzi powiązanych świadomością, pewnym prawem wyobcowania.
Jestem może smutnym artystą, ale jestem szczęśliwym Azjatą. Ojciec Bocheński powiada, że mnisi z Poczajowa byli Azjatami, więc ja się czuję raczej solidarny z mnichami poczajowskimi. Nie czuję się natomiast tak zwanym Europejczykiem".
Jerzy Nowosielski, Jestem szczęśliwym Azjatą, 1992, not. Katarzyna Pikoń, "Gazeta w Krakowie" (dod. do "Gazety Wyborczej") , 19-21.06.1992, s. 13


W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NOWOSIELSKI Jerzy

Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl