akwarela, ołówek/karton, 39,2 x 30,9 cm sygnowany w prawym dolnym rogu: `J. N.`, oraz opisany na odwrocie w lewym dolnym rogu: `Hajnówka | szkic do projektu polichro- | mii 1978`
Estymacja: 12 000 - 20 000 zł
POCHODZENIE: bezpośrednio od artysty
W Hajnówce (woj. białostockie) buduje się cerkiew. Będzie to chyba jedyny w Polsce kościół prawosławny, który otrzyma formę nowoczesną. Jego budowa jest więc architektonicznym eksperymentem, rzadkim nie tylko w skali kraju, bo nowe cerkwie prawie nie powstają. Eksperyment tym ciekawszy, że dotyczy rzeczywistości, z którą nigdy nie eksperymentowano - statycznej, hermetycznej, odpornej na obce wpływy. ( ) Szanse te dobrze wykorzystuje się w Hajnówce. Projekt docenta Aleksandra Grygorowicza i profesora Jerzego Nowosielskiego [który był konsultantem plastycznym koncepcji architektonicznej projektu] jest dostatecznie tradycyjny, a równocześnie dostatecznie oryginalny i nowoczesny. Ks. Leoncjusz Tofiluk, który wraz z proboszczem parafii św. Mikołaja, ks. dziekanem Antonim Dziewiatowskim, opiekuje się budową, twierdzi: - Forma kościoła zgodna jest w zasadzie z kanonami stylistyki bizantyjsko-rosyjskiej. Zdecydowanie odstaje od konwencji jedynie wolno stojąca dzwonnica z odsłoniętymi dzwonami. Uważa, że kościół ten świetnie wyglądałby w prawdziwym rosyjskim pejzażu, wśród starych cerkiewek.
Ireneusz Walulik, Świątynie naszych dni. Nowa cerkiew, "Kierunki", Nr 31, 5 VIII 1979; zob. również: Aleksander Grygorowicz, Pogodzić tradycję z współczesnością, "Polska", Nr 12, 1980; ks. Grzegorz Sosna, Bibliografia parafii prawosławnych na Białostocczy¼nie, Ryboły 1991.
Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl