Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NOWOSIELSKI Jerzy | Bez tytułu, 1950-51 r.

Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

Bez tytułu, 1950-51 r.

olej/płótno, 55 x 40 cm
sygnowany na odwrociu: 'Jerzy Nowosielski'
OPINIE:
- praca posiada certyfikat Fundacji Nowosielskich

Podobnie jak Stanisław Ignacy Witkiewicz, Jerzy Nowosielski uważał rzeczywistość doczesną za z gruntu złą, pełną cierpienia i bólu. Przyczyny były dwie: upadek aniołów (nazywanych przez artystę "bytami subtelnymi") i grzech pierworodny, czyli upadek człowieka. Wobec tego sztuka powinna pozwolić na przekraczanie granic złego świata, a nade wszystko - pełnić rolę eskapistyczną.
W twórczości Nowosielskiego pojawił się stosunkowo wczesny etap fascynacji tym, co mroczne i perwersyjne. W owym czasie, przypadającym na lata 50., powstały kompozycje ukazujące torturowane kobiety. Krystyna Czerni pisała: "Kobiety spętane, torturowane, ujarzmione - przedziwny splot okrucieństwa i seksualności (...) Nagie kobiety poddane wymyślnym torturom: rozpięte na obręczy koła, przerzucone bezwładnie przez drążek, podwieszone na wyłamanych do tyłu ramionach. Dłonie związane na plecach, pętla na szyi, rozdzierane i rozciągane sznurami ciało. Brutalnym zabiegom towarzyszy złowrogi kontekst egzekucji: pręgierz lub szubienica, narzędzia tortur - i kat, obowiązkowo w garniturze. Scenom brak wulgarności, jest w nich raczej dziwny ‘erotyzm poddaństwa', zaskakujący spokój, a nawet piękno uległego, dręczonego ciała" (Krystyna Czerni, Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego, Kraków 2011, s. 170).
Z łaciny "passio" oznacza zarówno mękę i cierpienie, jak i cielesną namiętność. Zdaniem Nowosielskiego w gruncie rzeczy to jedno uczucie. Według cytowanej Krystyny Czerni artystę fascynowało badanie granic ciała, a przede wszystkim zbieżność erotyzmu i cierpienia. Mrok walczył w umyśle malarza z potrzebą duchowości, szukał on więc usprawiedliwienia dla swoich wizji, przyrównując tworzone przez siebie kompozycje z męczeństwem pierwszych chrześcijan. Teoretycznych uzasadnień dla swoich fantazji szukał nie tylko u wczesnochrześcijańskich teologów, lecz także u de Sade'a.
Niemniej jednak teksty o naturze religijnej były nie tylko źródłem wstydu i poczucia winy, lecz także wodą na młyn sadystycznych wizji Jerzego Nowosielskiego. Inspirowały go między innymi opisy wymyślnych tortur w legendarnym mariażu religii i przemocy: "Młocie na czarownice" - katalogu spisanym przez profesorów teologii ze skrupulatną metodycznością, a zarazem rozpasaniem wyobraźni.
Inny punkt widzenia przynosi współczesna interpretacja sztuki z lat 40. i 50. - to próby radzenia sobie z traumą i przemocą II wojny światowej. Zresztą zgadza się z tym Karol Irzykowski w eseju "Alchemia ciała", pisząc o terapeutycznym znaczeniu cudzego cierpienia. Opisuje też "pociąg do przepaści bytu", oparty na prostej ciekawości dziecka, które patroszy lalkę: "Ile człowiek może wytrzymać? Jak to jest, gdy podda się ciało takiej a takiej męce? (...) jak wygląda człowiek wpleciony w koło?" (Karol Irzykowski, Alchemia ciała i inne szkice oraz aforyzmy, Wrocław 1996). Ostatecznie pisarz dochodzi do wniosku, że podstawę sadyzmu stanowi potrzeba komunikacji, "wzajemnego przenikania się dusz". "Prócz świata największą zagadką dla człowieka jest drugi człowiek - pisze Irzykowski. - W żadnym innym stosunku, chyba w orgazmie erotycznym, nie wchodzi człowiek tak intymnie, tak daleko w istotę drugiego człowieka, jak w okrucieństwie. Wspólna z orgazmem jest tu nawet pewnego rodzaju degradacja ciała. Obcowanie ludzi ze sobą przez okrucieństwo było dotychczas silniejsze niż obcowanie przez litość".
Samego siebie Nowosielski niechętnie uznawał za sadystę. Być może dlatego, że uważał seksualne tortury nie tyle za okrucieństwo, ile raczej erotyczne przeżycie, przekraczające granice fizjologii. W wypowiedzi z 1995, którą cytuje Krystyna Czerni w biografii artysty, malarz twierdził: "Wydaje mi się, że ten mój sadyzm jest jakby 'osobno' i dosyć dobrze odpowiada stosunkowi kobiety i mężczyzny. Ona jest istotą bierną, on aktywną. Ta bierność kobiety jest czymś w rodzaju przyzwolenia na niewolę, na związanie rąk, na aktywność mężczyzny". O swoich doświadczeniach powie: "Ja stosunkowo mało grzeszyłem w moim życiu frywolnością seksualną. Kobiety zawsze były dla mnie wielką świętością. (...) gdybym się miał spowiadać, to ja w ogóle grzechów nieczystych w myśli nie popełniam. Bo na nieprzyzwoite obrazy nie patrzę z upodobaniem, tylko z przykrością. Mógłbym je oglądać bez szkody dla sumienia, tylko że mi się nudzi".


W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NOWOSIELSKI Jerzy

Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl