Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MIERZEJEWSKI Jerzy | Zima w górach, 1966 r.

Jerzy MIERZEJEWSKI (1917 Kraków - 2012 Warszawa)

Zima w górach, 1966 r.

olej/płótno, 74,5 x 100 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Jerzy Mierzejewski 1966'

"Tak jakoś malować, żeby na jednolitym tle były tylko bardzo jednolite założenia kolorystyczne i napięcia kierunkowe sygnalizujące i w tym tylko znaczeniu określające formę. Uzyska się wtedy prostotę i dynamiczność formy, a jednocześnie to, o co mi najbardziej chodzi, a mianowicie 'ciszę', głos milczenia, kontemplację i ład szalony. Właściwie należy robić jakiś 'kubizm analityczny', ale z metaforycznym aspektem treściowym".
Jerzy Mierzejewski

Dojrzały okres twórczości Jerzego Mierzejewskiego to przede wszystkim nastrojowe, medytacyjne widoki natury, utrzymane w monochromatycznych barwach i zdradzające skłonność do kubistycznej syntezy formy, naznaczone indywidualnym widzeniem i emocjonalnym stosunkiem artysty. Na charakter jego malarstwa z pewnością znaczący wpływ miała praca w Wyższej Szkole Teatralnej i Filmowej w Łodzi, gdzie przez długi czas pełnił funkcję dziekana Wydziału Operatorskiego. Jego fascynacja filmem zaczęła się w końcu lat 40., kiedy to realizował pierwsze filmy artystyczne i dokumentalne, a później także telewizyjne. Fascynowały go miejsca wspólne plastyki i filmu, o których często pisał w tekstach krytycznych i teoretycznych. W malarstwie Mierzejewskiego doskonale widać inspiracje długimi ujęciami i statycznymi kadrami, a każdy z obrazów artysty to subiektywny zapis niepowtarzalnej atmosfery chwili. Specyficzna formuła jego malarstwa wyniknęła również z rodzinnych konotacji. Ojciec artysty - Jacek Mierzejewski - także był malarzem i to jego obrazy, w dużej mierze inspirowane dokonaniami Cezanne’a, wywarły największy wpływ na stylistykę, którą posługiwał się Jerzy. Równie istotny imperatyw to tradycja kubistyczna i to w jej obrębie znalazł Mierzejewski środki wyrazu, którymi posługiwał się, aby nadawać swoim pejzażom wyobraźni syntetyczną formę.

Dojrzałe malarstwo Mierzejewskiego zaczęło się krystalizować w połowie lat 70. "Jego obrazy cechuje szlachetna prostota. Są jakby z innego porządku czasowego. Emanująca z nich cisza i ukojenie są podszyte metafizycznym niepokojem. Więcej. Nie bardzo wiemy, czy mamy do czynienia ze światem rzeczywistym czy ze światem wywiedzionym z pragnień, bądź marzeń sennych. A raczej w obrazach tych spotyka się świat rzeczywisty i wizja artysty stopiona w nową jakość, w realizm wyższego rzędu. (...) Obrazy Jerzego Mierzejewskiego zdają się być poczęte z ducha antyprzypadku, co znaczy, że obraz postrzegany, z natury zmienny, podporządkowany dyktatowi czasu, zostaje umocowany na silnym szkielecie, schowanym w obrazie w postaci geometrycznej struktury. Dzięki temu malarstwu widzimy świat w sposób, jaki wcześniej nie został ujawniony, jaki był dla naszych oczu przesłonięty. W tym widzeniu zawarta jest prawda o czasie przeżywanym w tym właśnie, a nie innym momencie historycznym. Otwiera się zatem perspektywa ponadczasowa, jakaś sugestia aczasowości. To jest właśnie to pożądane kłamstwo, którego nie widzimy, ulegając urokowi i niewidzialnej ‘tyranii’ formy. Dzieła Mierzejewskiego są jakby przesłonięte lekko zakurzonymi rozbłękitnionymi szybami. To za sprawą barw powidokowych. Obrazy wydobyte ze ‘wzrokowej pamięci’, w których zachowało się tylko co najistotniejsze" (Maciej Mazurek, Jerzy Mierzejewski. Malarstwo, rysunek, katalog wystawy w Płockiej Galerii Sztuki, Płock, 2013, s. 14).

W swoich rozważaniach na temat sztuki odwoływał się Mierzejewski do idei malarstwa totalnego, które rozumiał jako dojście w twórczości do ukazywania tego co niewidzialne - uczuć i emocji, będących motorem rzeczywistości. Tworzył wielkoformatowe płótna, szczególnie chętnie podejmował temat pejzażu. Czyste, pozbawione szczegółów widoki poddawał architektonicznej stylizacji, zamieniając je w duże, zróżnicowane kolorystycznymi niuansami płaszczyzny. Kolor w jego obrazach ma znaczenie fundamentalne. Stosował pozornie wąską gamę barwną ograniczoną do zimnych błękitów, zieleni i szarości, które jednak w mnogości uzyskiwanych odcieni tworzą kompozycje niezwykle bogate kolorystycznie. Bez względu na to, czy przedstawiał ludzi czy pejzaże, nadrzędną cechą zawsze była statyczność kompozycji i formalna asceza. Niezależnie od tego płótna Mierzejewskiego posiadają bardzo silny ładunek emocjonalny, są przeniknięte nastrojem melancholii, smutku i poczucia obecności śmierci w świecie.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MIERZEJEWSKI Jerzy
Jerzy Mierzejewski (ur. 1917 r. w Krakowie) w latach 1937-1939 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Mieczysława Kotarbińskiego. Dyplom uzyskał w 1956 r. W latach 1944-1946 uczestniczył w organizacji i pierwszych wystawach Związku Polskich Artystów Plastyków, w latach 1954-1960 był prezesem sekcji malarskiej Związku w Warszawie. Związany był również z Wyższą Szkołą Teatralną i Filmową w Łodzi, gdzie pełnił funkcję dziekana Wydziału Operatorskiego, Wydziału Reżyserii, a także prorektora. W 1976 r. został mianowany profesorem nadzwyczajnym, a w 1990 r. profesorem zwyczajnym. Przez długi czas przebywał za granicą, wiele wystawiał w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Belgii, Niemczech, między innymi na wystawie "The Selective Eye" w Grown Tower Gallery w Los Angeles (1970), gdzie obok prac J. Mierzejewskiego eksponowane były dzieła Picassa, Chagalla, Braque`a. Pod koniec lat 80. artysta powrócił na stałe do Polski. W 1997 był laureatem Nagrody im. J. Cybisa. W 2004 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się duża wystawa Mierzejewskich - Jerzego, jego brata, Andrzeja oraz ich ojca, Jacka. W 2006 r. Jerzy Mierzejewski otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa PWSFTviT w Łodzi.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl