olej, płótno, 87 × 116,5 cm sygn. p.d.: Jhulewicz 1925 na odwrocie na krośnie znajdują się dwa ekslibrisy Emila Zegadłowicza (jeden autorstwa Ludwika Misky’ego).
Wystawiany: Bunt. Ekspresjonizm poznański 1917-1925, Muzeum Narodowe w Poznaniu,16.11.2003 r. - 31.01.2004 Piękno nagości. Akt w sztuce polskiej -malarstwo, rysunek, grafika. Nagość,zmysłowość, erotyzm", Muzeum Miasta Łodzi, 5 kwietnia - 30 czerwca 2008 Reprodukowany i opisywany: M. Bartelik, L. Głuchowska, G. Hałasa, S. K. K ubicki, R.-C. Washton Long, K.Piotrowski, A. Salamon, Bunt. Ekspresjonizm poznański 1917-1925, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2003. Piękno nagości. Akt w sztuce polskiej - malarstwo, rysunek, grafika. Nagość, zmysłowość, erotyzm (katalog z wystawy), Łódź 2008, poz. 29, str. 151.
Do obrazu dołączone ekspertyzy Janiny Ładnowskiej i Zenobii Karnickiej z Muzeum Sztuki w Łodzi (październik 2005) oraz Agnieszki Salamon z Muzeum Narodowego w Poznaniu (październik 2006).
Obraz, podobnie jak inne prace olejne artysty z tego czasu, powstał pod przemożnym wpływem tendencji panujących w sztuce europejskiej początku XX wieku - z którą Hulewicz miał bezpośredni kontakt studiując w Paryżu - szczególnie zaś kubizmu /Picasso, Braque/ - z typowym dla tego kierunku problemem przetransponowania na płaszczyznę obrazu ruchu i związanego z nim czwartego wymiaru - czasu oraz jego "barwnej" wersji - orfizmu Roberta Delaunaya. Orfickość płótna Hulewicza można przy tym rozumieć jeszcze w inny, bardziej symboliczny sposób. Kierunek powołany do życia przez Delaunaya był wg Appollinaire`a "barwnym wyprowadzeniem kubizmu z mroków monochromatyzmu" na wzór mitu o Orfeuszu swoją muzyką wyprowadzającego zmarłą żonę z otchłani piekielnych. W obrazie Hulewicza, być może tym, co wyprowadza postaci z "mroków" i chaosu tła, bardziej niż barwa, jest fauniczna muzyka, nabierająca cech orfeuszowych tonów. Bez wątpienia jest to jeden z przykładów podjęcia problemu sztuki abstrakcyjnej na gruncie polskim. Tematycznie "Tancerka i grające fauny" należy do grupy obrazów z lat 1925-1933, w których Hulewicz podjął wątek fauna i tańczących gracji. Natomiast sposób budowania kompozycji obrazu oraz nakładania plamy barwnej zbliża go do dwu innych znanych obecnie dzieł: o rok wcześniejszego "Portretu Emila Zegadłowicza" (pierwotnie w kolekcji Emila Zegadłowicza w Gorzeniu Górnym, obecnie w zbiorach prywatnych) oraz "Ledy z łabędziem" z 1928 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
Cytowane fragmenty pochodzą z opinii p. Agnieszki Salamon z 2006 r.
HULEWICZ Jerzy
Urodził się w 1886 r w Kościankach k. Wrześni, zmarł w 1941 r w Warszawie.
W latach 1904-1906 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem J. Unierzyskiego. Następnie wyjechał do Paryża i Monachium (1907-1910, 1911). Był współzałożycielem poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, a w 1914 r. wstąpił do Koła Artystów Wielkopolskich. W 1917 r. założył wraz z bratem Witoldem dwutygodnik literacko-artystyczny "Zdrój". W 1918 r. wstąpił do ugrupowania "Bunt", ideologicznie pokrewnego niemieckiemu ekspresjonizmowi. Swoje prace prezentował w paryskim Salonie Niezależnych i w Salonie Jesiennym. Uczestniczył w wystawach TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu oraz w TZSP i IPS w Warszawie. Uczestniczył w prezentacjach Buntu i Formistów w Krakowie (1918), Warszawie (1919, 1920), Poznaniu (1919/1920) i Lwowie (1920). Indywidualne wystawy artysty odbyły się w poznańskim TPSP w 1910 i 1916 r.
Pod koniec lat 30-tych zamieszkał w Warszawie. Prawie cały dorobek malarski artysty uległ zagładzie w czasie powstania warszawskiego w 1944 r.
Malarstwo artysty w zgeometryzowanych formach przedstawiało akty, pejzaże, portrety a także fantastyczne istoty. Zajmował się także ryciną, exlibrisem, ilustratorstwem. Był autorem powieści, dramatów, zajmował się krytyką artystyczną.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 zł wynosi 3% od kwoty wylicytowanej.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl