Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HULEWICZ Jerzy | DWIE TANCERKI I FAUN

Jerzy HULEWICZ (1886-1941)

DWIE TANCERKI I FAUN

Olej, płótno;
69 x 98 cm
Sygnowany p.d.: J. Hulewicz.
Na odwrocie płótna napis: JERZY HULEWICZ 1934/69 x 98
Za opinią Ireny Kossowskiej i Łukasza Kossowskiego

Pisarz, teoretyk sztuki, grafik i malarz reprezentujący w sztuce polskiej nurt ekspresjonizmu. Studia artystyczne odbył w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Unierzyskiego (1904-1906). Naukę kontynuował w Paryżu (1907-10) i w Monachium (1913). Był współzałożycielem poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. W 1917 roku założył wraz z bratem Witoldem dwutygodnik literacko-artystyczny "Zdrój", którym kierował do 1922 roku; pismo współredagował duchowy przywódca polskiego ekspresjonizmu Stanisław Przybyszewski. (…) W 1918 roku Hulewicz wstąpił do ugrupowania Bunt wysuwającego program pokrewny ideom niemieckiego ekspresjonizmu. (…) Jako teoretyk grupy Hulewicz drukował artykuły programowe i propagował ekspresjonistyczną postawę na łamach "Zdroju". (…) Swe prace prezentował od 1907 roku w Paryżu na Salon des Independants i Salon d'Automne. Brał udział w ekspozycjach TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych i Instytutu Propagandy Sztuki w Warszawie. Uczestniczył w I wystawie Koła Artystów Wielkopolskich w Poznaniu (1914), oraz we wspólnych prezentacjach Buntu i Formistów w Krakowie (1918), Warszawie (1919, 1920), Poznaniu (1919/1920) i Lwowie (1920). Indywidualne wystawy artysty odbyły się w poznańskim TPSP w 1910 i 1916 roku. Obszerne prezentacje jego twórczości miały także miejsce w krakowskim TPSP w 1907 roku i warszawskim TZSP w 1909 roku Spuścizna artystyczna Hulewicza uległa zniszczeniu w czasie powstania warszawskiego w 1944 roku. Hulewicz malował wizyjne kompozycje wypełnione fantastycznymi istotami zapożyczonymi z ikonografii symbolizmu, portrety, akty i pejzaże. Szczególne miejsce zajmowały w jego dorobku obrazy
o tematyce religijnej, znamiennej dla nurtu ekspresjonistycznego. Około 1917 roku skoncentrował się na twórczości graficznej, która swą awangardową formą dawała najpełniejszy wyraz ekspresjonistycznej postawie twórcy. (…) Artysta projektował ponadto okładki i winiety "Zdroju", zajmował się ilustratorstwem, ekslibrisem oraz rze¼bą. Był autorem dramatów, powieści i pism filozoficzno-estetycznych; uprawiał krytykę artystyczną. W początkowej fazie swej twórczości malarskiej Hulewicz pozostawał pod wpływem estetyki kubizmu i futuryzmu; syntetyzował i geometryzował formy, nadawał paralelny rytm płaszczyznom, skalę barwną zawężał do tonacji brązów, zieleni i bieli. W pó¼nych latach 30-tych istotnej wagi nabrało w jego kompozycjach wzajemne oddziaływania barw i zróżnicowanie fakturalne; w jego sztuce pojawiły się ponadto tendencje klasycyzujące przejawiające się w sięganiu po motywy do mitologicznych ¼ródeł. Będący przedmiotem ekspertyzy obraz Dwie tancerki i faun nosi cechy stylistyczne typowe dla postkubistycznej fazy twórczości Hulewicza przypadającej na pó¼ne lata 20-te. Wówczas w sztuce artysty zaczęły występować wątki antyczne, czego przykładem najbardziej znanym jest słynna Leda z łabędziem (1928, Muzeum Narodowe w Warszawie). (…) Formy omawianej kompozycji poddane zostały geometryzującej stylizacji, rozbite na pryzmatyczne płaszczyzny i podporządkowane wewnętrznym rytmom, które stanowią oczywisty ekwiwalent wartości muzycznych. Muzyczność kompozycji Hulewicza występuje w dwóch płaszczyznach: tematu obrazu - koncertu fauna i tańca oraz rytmu osiągniętego poprzez zgeometryzowane formy, ostre odcinki linii kreślących kontury i światło poddane również swoistemu staccatowemu rytmowi. Zgeometryzowane postacie tancerek ujęte w kontrapoście przywodzą na myśl obrazy niemieckich ekspresjonistów (np. Macke), do których Hulewicz w swej twórczości nawiązywał. Umowność przyjętej konwencji obrazowania podkreśla kolorystyka zdominowana w partii aktów przez ugry i fiolety, a w partiach pejzażu przez oliwkowe zielenie i brązy. Całość dopełnia charakterystyczne dla artysty poczucie humoru brzmiące w przeciwstawieniu marionetkowego ruchu tancerek melancholijnemu skupieniu fauna. Wymienione powyżej cechy formalne kompozycji, jak też sygnatura pozwalają stwierdzić - zgodnie z obecnym stanem naszej wiedzy - że przedstawiony do ekspertyzy obraz jest oryginalnym dziełem Jerzego Hulewicza.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HULEWICZ Jerzy
Urodził się w 1886 r w Kościankach k. Wrześni, zmarł w 1941 r w Warszawie.
W latach 1904-1906 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem J. Unierzyskiego. Następnie wyjechał do Paryża i Monachium (1907-1910, 1911). Był współzałożycielem poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, a w 1914 r. wstąpił do Koła Artystów Wielkopolskich. W 1917 r. założył wraz z bratem Witoldem dwutygodnik literacko-artystyczny "Zdrój". W 1918 r. wstąpił do ugrupowania "Bunt", ideologicznie pokrewnego niemieckiemu ekspresjonizmowi. Swoje prace prezentował w paryskim Salonie Niezależnych i w Salonie Jesiennym. Uczestniczył w wystawach TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu oraz w TZSP i IPS w Warszawie. Uczestniczył w prezentacjach Buntu i Formistów w Krakowie (1918), Warszawie (1919, 1920), Poznaniu (1919/1920) i Lwowie (1920). Indywidualne wystawy artysty odbyły się w poznańskim TPSP w 1910 i 1916 r.

Pod koniec lat 30-tych zamieszkał w Warszawie. Prawie cały dorobek malarski artysty uległ zagładzie w czasie powstania warszawskiego w 1944 r.

Malarstwo artysty w zgeometryzowanych formach przedstawiało akty, pejzaże, portrety a także fantastyczne istoty. Zajmował się także ryciną, exlibrisem, ilustratorstwem. Był autorem powieści, dramatów, zajmował się krytyką artystyczną.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl