akryl/konstrukcja drewniana, płótno, 83,6 x 83,6 cm x 13 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: Jerzy Grochocki |
podpis odręczny | 2018 | „UTWÓR NA CZTERY POJĘCIA”
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1963-1968 maluje serię obrazów pt. Pejzaże inspirowane pejzażem górskim, a także Martwe Natury, Kompozycje Figuratywne i Impresje w nastroju surrealnej abstrakcji. W 1967 założył artystyczną grupę malarską noszącą nazwę Grupa 7. Wystawy Grupy 7 odbyły się w Warszawie (1967 ), Herning i Archus ( Dania 1968). W roku 1970 w wyniku rozważań na temat koloru, przestrzeni, i płaszczyzny obrazu, określił cztery podstawowe pojęcia kształtu: płaszczyznę, kwadrat, linię i punkt oraz cztery pojęcia barwy: czarnej, złotej, srebrnej i białej. Z tych elementów stworzył System: Czterech Znaków Płaszczyzny i Czterech Obszarów Przestrzeni. W 1977 roku uczestniczył w Kongresie Tekstu Wizualnego w Warszawie, gdzie pokazał swój system kolorystyczny w odniesieniu do dźwięku głoski, tworząc swoisty wizualny zapis języka. W tym czasie był związany twórczo z ruchem Sztuki Systemu w Europie i z jego grupami artystycznymi takimi jak: Arbeitkreis w Holandii, Dimensio w Finlandii, Exacte Tendenzo w Austrii. W latach 1970 Grochocki utworzył matematyczny ciąg liczbowy, który stał się inspiracją do wielu kompozycji. Komponował także fotomontaże, collage z przypadkowych form, modularne obiekty przestrzenne oraz geometryczne kompozycje w wielowarstwowym papierze.
Za temat „Sztuka Jako Interpretacja Matematyczności” i „Tekst Wizualny” otrzymał stypendium MKiDN w roku 2013 i 2016. Brał udział w około stu wystawach indywidualnych i grupowych w Europie i w USA. Otrzymał kilka nagród i wyróżnień. Prace Grochockiego znajdują się w Muzeach i w prywatnych kolekcjach Europie i w USA.
Kompozycje artysty odwołują się do systemów liczbowych często opartych na ciągach matematycznych i logicznych. Pionowe linie składające się na ascetyczną formę tego dzieło wychodzą poza obraz (dodatkowo rozbite zostały wystającym elementem) i konstruują przestrzeń, w której egzystują. W prezentowanym obrazie wyraźnie widoczny jest wpływ konstruktywizmu. Tego rodzaju prace powstawały z inspiracji systemem tonalnym dźwięków Beli Bartoka, a niekończące się linie mają odniesienia do systemu dźwięków stworzonego przez Antona Weberna.
„Jerzy Grochocki należy do grupy artystów systemowych. Istotą i głównym celem jest tworzenie koncepcji artystycznej wspieranej przez naukę i matematykę oraz odkrywaniem prawideł, zasad w obrębie Logiki Geometrii i Natury. Stworzył własny system oparty na czterech pojęciach przestrzeni: ciągła, skupiona, łamana i złożona przyporządkowując te pojęcia barwie: czarnej, srebrnej, złotej i białej. Z tych wyselekcjonowanych elementów stworzył system Czterech Płaszczyzny i Czterech Obszarów Przestrzeni. Odniesienia, metoda porównawcza, obserwacja zachowań względem siebie elementów systemowych pozwala artyście na identyfikacje rzeczywistości tej wyimaginowanej jak i tej realnej.” Dariusz Mlącki ([w:] Jerzy Grochocki. Tekst wizualny).
GROCHOCKI Jerzy
Do 1957 r. studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskał 1963 r. Początkowo uprawił malarstwo realistyczne, aby od ok. 1968 r. przejść do działań z zakresu abstrakcji geometrycznej i dalej do sztuki konstruktywistycznej. Analizując płaszczyznę i przestrzeń stworzył system Czterech Znaków Płaszczyzny i Czterech Obszarów Przestrzeni. W 1977 r. na Kongresie Tekstu Wizualnego w Warszawie zaprezentował swój system kolorystyczny w odniesieniu do dźwięku litery. W latach 1978-84 był związany z ruchem Sztuki Systemu w Europie i z jego grupami artystycznymi. W tym czasie utworzył matematyczne ciągi liczbowe, które stały się inspiracja do wielu jego kompozycji. Tworzył także fotomontaże, collage z przypadkowych form oraz modularne obiekty przestrzenne. Brał udział w kilkudziesięciu grupowych i indywidualnych. W roku 1984 r. wyemigrował do USA, a od 1989 r. mieszka w Houston w Texasie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl