Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DUDA-GRACZ Jerzy | Pejzaż polski - roztopy, 1992 r.

Jerzy DUDA-GRACZ (1941-2004)

Pejzaż polski - roztopy, 1992 r.

olej/płyta pilśniowa, 80 x 60 cm
sygnowany, datowany, opisany l.d.: 'DUDA GRACZ 1526/92'
na odwrociu numery: '1526/92' oraz nalepka autorska z opisem: 'OBRAZ 1526/ PEJZAŻ POLSKI | - ROZTOPY/ | OLEJ/PŁYTA | 80 x 60 cm | DUDA GRACZ | 1992 / NR KATAL. AUTOR. 1526 | 1 WERNIKS. III. 1993'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska


Duży wpływ na twórczość artysty miały doświadczenia z dzieciństwa, które upłynęło w cieniu Jasnej Góry. Częstochowa w latach 50. była miastem prowincjonalnym, żyjącym nabożeństwami i pielgrzymkami. Jako dziecko Duda-Gracz był świadkiem nie tylko polskiej religijności, lecz także prześladowań na tle politycznym. Przeżył aresztowanie ojca, następnie brata. Po latach wspominał, że dzieciństwo upłynęło "wśród ogrodów i płotów, pomyj wylewanych na ulicę. Wśród często złych i dziwacznych spojrzeń, pogardliwych słów i syczących szeptów, wśród obelg miotanych moim Rodzicom. Moje dzieciństwo mijało w lękach przed umarłymi i wiekami trumien. W smutku biedy mojego domu" ( Jerzy Duda-Gracz, [wstęp w:] Jerzy Duda-Gracz. Powroty. Obrazy prowincjonalno-gminne (1983-1993), [red.] Iwona Pawłowska, Bielsko-Biała 1994, s. 10). Wszystkie te elementy niczym cytaty zostaną przelane na płótna artysty. W konfrontacji z jego twórczością widać, jak bardzo te przykre wydarzenia wyryły się w jego pamięci i zaciążyły na sposobie postrzegania polskiej rzeczywistości. Duda-Gracz ukończył lokalne liceum plastyczne, po czym podjął ważną decyzję o wyrwaniu się z Częstochowy, która w jego odczuciu artysty była zdominowana przez atmosferę strachu. Kolejnym etapem w życiu artysty stały się studia na Wydziale Grafiki w katowickiej filii ASP im. Jana Matejki. Przez te wszystkie lata jego mentorem pozostawał malarz realista Edward Mesjasz, który nauczył go patrzeć czy wręcz podglądać pejzaż i ludzi, a także wpoił mu dystans wobec awangardy. Posługiwanie się popularnym wówczas językiem abstrakcji nie pozwalało artyście na rozrachunek z obsesjami i wspomnieniami dziecka i na napiętnowanie tego, od czego próbował się wyrwać jako nastolatek. W jego realizacjach widać również inspirację największymi twórcami sztuki polskiej, takimi jak Julian Fałat, Józef Chełmoński, a w szczególności Witold Wojtkiewicz.
Prezentowana praca należy do cyklu "obrazów prowincjonalno-gminnych", którym artysta pragnął "przypieczętować, zamknąć całe swoje życie zawodowe i osobiste, stanowiące przecież jedno i warunkujące się nawzajem"(tamże). Cykl ten malował od 1983; była to swoista odpowiedź na ogłoszony wcześniej stan wojenny, który wpłynął na decyzję zarzucenia twórczości o wydźwięku nie tyle ironicznym, ile interwencyjnym. Artysta przyznawał, że w obliczu tak radykalnej decyzji ówczesnego rządu zapragnął odciąć się od metki "błazna piętnującego 'wady i przywary' socjalizmu" (tamże).
Artysta od 1975 wraz ze swoim przyjacielem wyjeżdżał z Katowic, gdzie został docentem oraz nauczycielem akademickim malarstwa i grafiki, do wsi Brzegi, usytuowanej nieopodal Bukowiny Tatrzańskiej. Tam na własny użytek studiował krajobraz, wykonywał szkicowe pejzaże, które następnie stały się tłem dla akcji jego obrazów. Tak wspominał te wyjazdy: "tam odzyskiwałem proporcje myśli i ducha, pogubione w życiu, zgiełku cywilizacji, w chaosie życia społecznego i politycznego". Poprzez kameralny pejzaż pragnął udowodnić, że w swojej twórczości nie ogranicza się do postawy satyryka, ale także opiewa piękno polskiego krajobrazu. Obraz ten jest swoistym credo artysty, który mimo że nie szczędził ojczyźnie i jej mieszkańcom złych słów i goryczy, w głębi ducha wiedział, że tkwi w niej dobro i swoiste piękno. W obrazie tym ujawnia się jego przywiązanie do rodzimego krajobrazu i przyznanie się do "przynależności do świata prowincji, wszelkiej powiatowości, peryferyjności, do świata drugorzędnego z jego podejrzanym pięknem i smutkiem, śmiesznościami, kompleksami i zbiorowiskiem tych wszystkich grzechów, które tutaj na obrzeżach Europy zakwitają z taką rozpaczliwą siłą, z taką miłością nieodwzajemnioną, z tryumfującą głupotą i chamstwem, a wreszcie z lirycznym, tęsknym, cichym smutkiem. A na te obolałe, ukochane miejsca, które usiłuję ogarnąć obrazami, przykładam - i sobie, i tym miejscom - plastry łagodzące ból życia. Lecz nie byłbym sobą, gdybym jeszcze nie zaznaczył tego wszystkiego stygmatami chorób, zniszczenia, przemijania i śmierci" (tamże, s. 9).
W 1969 r. otrzymał dyplom na Wydziale Grafiki w Katowicach. W 1984 r. jego prace wystawiane były na weneckim Biennale Sztuki. W swej twórczości często posługiwał się pastiszem, groteską, karykaturą postaci ludzkich. Tworzył sceny rodzajowe, oparte na tradycji malarskiego surrealizmu i ekspresjonizmu. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach czołowych Muzeów Narodowych (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Poznań) a także w Muzeum Sztuki w Łodzi.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DUDA-GRACZ Jerzy
Urodził się w 1941 w Częstochowie. W 1989 otrzymał dyplom na Wydziale Grafiki w Katowicach. W 1984 jego prace wystawiane były na weneckim Biennale Sztuki W swej twórczości często posługuje się pastiszem, groteską, karykaturą postaci ludzkich. Satyryk, reprezentuje ostry program publicystyczno - moralizatorski i osąd nad zdeprawowanym człowiekiem współczesnym, tworzy sceny rodzajowe, oparte na tradycji malarskiego surrealizmu i ekspresjonizmu. Jego obrazy zobaczyć można w czołowych Muzeach Narodowych (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Poznań), a także w Muzeum Sztuki w Łodzi. Zmarł w listopadzie 2004 r. podczas pleneru w Łagowie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl