olej/płyta, 200 x 130 cm sygnowany, datowany i nr katalogu autorskiego l.d.: 'DUDA GRACZ 1182/87'
"W 1981 roku doszło do spotkania malarza z wybitnym polskim kompozytorem - Wojciechem Kilarem. Przyjaźń ta zaowocowała niezwykle bogato w twórczości Dudy-Gracza, a muzyka Kilara stała się impulsem do zilustrowania obrazami wszystkich większych dzieł kompozytora. (…) najważniejsze w serii obrazów poświęconych muzyce Kilara są: ‘Krzesany’ i ‘Exodus’. Zostały namalowane w 1983 roku i stanowią ważne osiągnięcie w twórczości malarskiej Dudy-Gracza. ‘Krzesany’ jest odzwierciedleniem miłości obydwu artystów do polskich Tatr. Kilar jeździł tam kilka razy w roku. Duda-Gracz od 1975 roku w tatrzańskiej wsi Brzegi znajduje jedno z najbardziej ukochanych miejsc na świecie. Tam powstają szkice i mniejsze studia do obrazu, który w 1983 roku przybiera kształt ostateczny. Jest to monumentalny (200 x 130 cm) obraz olejny przedstawiający panoramę Tatr, która w rzeczywistości nie istnieje, lecz przez dowolny układ tatrzańskich szczytów ilustruje, w jakimś sensie, rytmikę i nastrój muzyki Kilara. Na dalekim planie niebieskawe szczyty, sięgające zaokrąglonej jak w witrażu kościelnym krawędzi, są łagodne i pełne nostalgii. Bliżej nas, środek obrazu wypełnia dramatyczna ‘smuga cienia’, sugerująca grozę Tatr i ich dynamikę, aby na pierwszym planie, w pełnym blasku słońca zamienić się w skałę zbudowaną ze szczegółów, która jest niemal w zasięgu ręki. Jeśli posłuchamy muzyki, przez chwilę zamykając oczy i poddając się jej nastrojom, zaczniemy sobie wyobrażać Tatry, a po chwili otworzymy oczy, to zobaczymy malarski dalszy ciąg naszej wyobraźni. Autor z całym pietyzmem próbuje się wczuć w atmosferę muzycznego dzieła i stara się wyobrazić przeżycia, jakie towarzyszą człowiekowi w zetknięciu z nieobliczalnym pięknem potęgi Tatr. Od łagodności dalekich szczytów, poprzez zapierające oddech przestrzenie, aż do tajemniczości i grozy, z którymi można się spotkać w tych górach (…)". Anna Sułek, Motywy muzyki Wojciecha Kilara w obrazach Jerzego Dudy-Gracza (Krzesany, Exodus), "Nasza Wspólnota", nr 20, 12.04.2014, s. 13
Prezentowana praca stanowi drugą wersję monumentalnej kompozycji namalowanej pierwotnie w 1983 roku. Przedstawiony krajobraz, mimo że inspirowany tatrzańskimi pejzażami, nie stanowi bynajmniej realistycznego odzwierciedlenia rzeczywistego krajobrazu, a jedynie rodzaj kolażu złożonego z wybranych przez artystę elementów. Tego rodzaju fantastyczne malarstwo uprawiane było już przez artystów XVIII-wiecznych, wkrótce potem jak nieco wcześniej - w XVII wieku - początkowo głównie na terenie Niderlandów, pejzaż ukonstytuował się jako samodzielny gatunek malarski. Dominacja estetyki realistycznej czy stawiającej sobie za punkt wyjścia rzeczywisty obraz natury spowodowała w XIX wieku zanik tego rodzaju przedstawień, których ewidentne przykłady odnaleźć można wówczas jedynie w płótnach symbolistów i niektórych postimpresjonistów. Pejzaże fantastyczne powróciły w XX-wiecznym malarstwie surrealistów i malarzy z kręgu tzw. realizmu magicznego. W Polsce najbardziej znanym obok Dudy-Gracza artystą posługującym się podobnymi zabiegami formalnymi był Zdzisław Beksiński.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
DUDA-GRACZ Jerzy
Urodził się w 1941 w Częstochowie. W 1989 otrzymał dyplom na Wydziale Grafiki w Katowicach. W 1984 jego prace wystawiane były na weneckim Biennale Sztuki W swej twórczości często posługuje się pastiszem, groteską, karykaturą postaci ludzkich. Satyryk, reprezentuje ostry program publicystyczno - moralizatorski i osąd nad zdeprawowanym człowiekiem współczesnym, tworzy sceny rodzajowe, oparte na tradycji malarskiego surrealizmu i ekspresjonizmu. Jego obrazy zobaczyć można w czołowych Muzeach Narodowych (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Poznań), a także w Muzeum Sztuki w Łodzi. Zmarł w listopadzie 2004 r. podczas pleneru w Łagowie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl