olej, płótno 55 x 55 cm sygn. p.d.: DUDA GRACZ . 296/1977 . na odwr. na płótnie nalepka autorska z danymi obrazu
Hamlet polny Dudy-Gracza jest natomiast studium bezruchu, apoteozą stagnacji; człowiek i przedmiot tworzą pierwszy, immobilny plan. Obraz ten kojarzy się przez to z malowidłem Wróblewskiego Ukrzesłowiona, będącym przykładem plastycznej realizacji metafory konfrontacyjnej, gdzie temat (człowiek) przechodzi w remat (rzecz). Zastygły w bezruchu Hamlet siedzi na kanapie umieszczonej w szczerym polu. Groteskowe efekty daje sugerowane tytułem zestawienie tej postaci z hetmanem polnym. Obok niego spoczywa czaszka, charakterystyczny atrybut duńskiego księcia, znany z literackiego pierwowzoru. Tradycja teatralna ukazuje najczęściej Hamleta wygłaszającego sławny monolog "być albo nie być" do milczącego odbiorcy - czaszki Yorika, partnera interakcji. To typowy element scenografii Hamleta. Tymczasem tu, na polu, rosną czy leżą główki kapusty. W oddali, na horyzoncie rysują się białe ściany wiejskich chat. Jest to obraz bardzo piękny malarsko [...] o subtelnej kolorystyce i grze światłocienia. Anna Matuchniak-Krasuska, Hamlet Jerzego Dudy Gracza w oczach publiczności,[w]: Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 25, 1994.
Hamlet jest - wg zapisu na na autorskiej nalepce informacyjnej - drugą wersją Hamleta polnego. Oba obrazy malowane były praktycznie równocześnie, w 1977 roku, oznaczone są kolejnymi numerami (295 i 296).
Hamlet polny był wystawiany i reprodukowany: - Galeria Autorska Dudy Gracza, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, il. czarno-biała, s. nlb; - Wystawa obrazów Dudy Gracza, MKiS, CBWA, Zachęta, Warszawa luty 1984, kat. poz. 10, il. barwna, s. nlb.
DUDA-GRACZ Jerzy
Urodził się w 1941 w Częstochowie. W 1989 otrzymał dyplom na Wydziale Grafiki w Katowicach. W 1984 jego prace wystawiane były na weneckim Biennale Sztuki W swej twórczości często posługuje się pastiszem, groteską, karykaturą postaci ludzkich. Satyryk, reprezentuje ostry program publicystyczno - moralizatorski i osąd nad zdeprawowanym człowiekiem współczesnym, tworzy sceny rodzajowe, oparte na tradycji malarskiego surrealizmu i ekspresjonizmu. Jego obrazy zobaczyć można w czołowych Muzeach Narodowych (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Poznań), a także w Muzeum Sztuki w Łodzi. Zmarł w listopadzie 2004 r. podczas pleneru w Łagowie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl