Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAJUDA Jerzy Adam | Kreator (Projekcja), 1979 r.

Jerzy Adam STAJUDA (1936 Falenica- 1992 Warszawa)

Kreator (Projekcja), 1979 r.

olej/płótno, 86 x 170 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `JERZY STAJUDA | WARSZAWA | KREATOR (PROJEKCJA) 1979`

WYSTAWIANY:
- Stajuda. Huiles, Aquarelles, Dessins, wystawa indywidualna, Galerie Valmay, Paryż, 1981

LITERATURA:
- Stajuda. Huiles, Aquarelles, Dessins, katalog wystawy indywidualnej w Galerie Valmay, [tekst] Claude Bouyeure, Paryż 1981, s. nlb (obraz reprodukowany na ostatniej stronie)

Obrazy olejne Jerzego Stajudy zdradzają podobieństwo do ulubionej przez artystę techniki akwarelowej. Prace akwarelowe stanowiły szczególny przejaw niezwykłej wyobraźni i artystycznej improwizacji artysty, w wielu przypadkach były również pierwowzorem dla kompozycji na płótnie - Stajuda fotografował je, następnie rzucał obraz z projektora na płótno i dokonywał częściowego bądź całkowitego odwzorowania kompozycji. Wydaje się, że dokładnie w takiej technice powstała prezentowana przez nas praca, co sugerować może również opis pracy na odwrociu płótna. Abstrakcyjną kompozycję tworzą przenikające się barwne plamy, ukształtowane za pomocą wielu cienkich warstw nałożonej farby. Powierzchnia obrazu przypomina filmową lub fotograficzną kliszę.
Stylistyka obrazów Stajudy wykazuje niewątpliwie konotacje z abstrakcją liryczną, choć silna osobowość twórcza artysty sprawiła, że obrazy jego zachowują wartość autonomiczną. W swoich erudycyjnych tekstach o sztuce podkreślał niejednokrotnie istotę indywidualnego, emocjonalnego podejścia do twórczości. Publikował je na łamach wielu pism, m.in.: "Za i przeciw", "Przeglądu Artystycznego", "Więzi", "Nowej Kultury", "Przeglądu Kulturalnego", "Ty i Ja", przede wszystkim zaś "Współczesności". W tym ostatnim tygodniku w latach 1960-67 prowadził stały dział sztuki i w rubryce "O obrazach i innych takich" publikował felietony dotyczące różnych aspektów życia artystycznego, kierował również działem plastyki w "Miesięczniku Literackim" (1967-90). Stajuda ukończył studia architektoniczne, ale równocześnie zainteresował się malarstwem. Uczył się go na własną rękę, od swych przyjaciół - Tadeusza Brzozowskiego, Stefana Gierowskiego i Artura Nachta-Samborskiego. Sam odkrywał techniki, podpatrywał malarskie sekrety. Charakterystyczna stylistyka malarza ukształtowała na początku lat 70. i osiągnęła apogeum w latach 80. Cechuje ją niewątpliwy wpływ malarstwa Nachta-Samborskiego, przejawiający się w dużych płaszczyznach koloru i niezwykłej wrażliwości na barwę. Mimo ewidentnych konotacji z abstrakcją liryczną i podkreślania przez artystę aspektu emocjonalnego, powstanie każdej z kompozycji poprzedzała długa praca koncepcyjna - od rysunków przygotowawczych na kalce technicznej poprzez malarskie, akwarelowe szkice aż po efekt finalny tworzony na płótnie. Jerzy Stajuda odrzucał wszelkie stylizacje i sztuczne pozy w sztuce. Jego bezkompromisowa postawa, niezwykle charyzmatyczna, barwna osobowość sprawiły, że prowadzone przez niego zajęcia na warszawskiej akademii sztuk pięknych i słynny dom twórcy, w którym spotykali się przyjaciele Stajudy z warszawskiego środowiska artystycznego, wpłynęły na rozwój polskiej sztuki krytycznej reprezentowanej obecnie przez pokolenie takich artystów jak Katarzyna Kozyra czy Paweł Althamer.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAJUDA Jerzy Adam
Urodził się w 1936r w Falenicy pod Warszawą, zmarł w 1992r w Warszawie.

Malarz, rysownik, krytyk i pedagog. Studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, dyplom obronił w 1959 r u prof. Bohdana Lacherta. Debiut malarski w 1957 r na wystawie Wydziału Architektury PW. W tym samym roku zadebiutował także jako krytyk w piśmie "Za i Przeciw". W początkowym okresie swojej twórczości był pod wpływem swego mistrza i przyjaciela Artura Nachta-Samborskiego, szukał też inspiracji w twórczości Paula Klee. Z czasem wypracował własną i nie poddającą się modom stylistykę. Prace artysty przedstawiały świat struktur, imaginacyjnych pejzaży, wizji archaicznego świata przyrody. Artysta pozostawił bogatą spuściznę rysunkową, często o charakterze osobistego notatnika. Druga pasją artysty była krytyka artystyczna. W latach 1957-1968 publikował artykuły we "Współczesności", "Przeglądzie Artystycznym", "Przeglądzie Kulturalnym", "Więzi", "Ty i ja". Nie znosił koniunkturalizmu i manipulatorstwa, miał odwagę publicznie głosić osobiste poglądy nie ulegając autocenzurze i naciskom. Aktywność krytyczna artysty została mocno ograniczona po1968 r. Często wystawiał za granicą, gdzie przez długi czas jego twórczość była bardziej znana niż w kraju. W 1993 r miała miejsce retrospektywna wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
Prowadził także pracownię rysunku na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Jego prace znajdują się w najważniejszych kolekcjach w kraju (w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi)  oraz w kilku znaczących za granicą (w Museé d’Art Moderne w  Paryżu, Städische Kunstgalerie w Bochum).
 
Stajuda był znawcą muzyki, wirtuozem-amatorem i kolekcjonerem muzyki poważanej, nigdy nie próbował przenosić muzyki w malarstwo. 

Stajudzie jeszcze za życia towarzyszyła legenda środowiskowa, na którą składała się jego dziwność, niezależność i osobność. Ważną rolę w kreowaniu tej legendarnej biografii odegrało mieszkanie Stajudy w Warszawie prz ul. Wiejskiego, rodzaj salonu artystycznego, ale przede wszystkim miejsce tworzenia. 
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl