A) MEWA Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupe | Tytuł Mewa | Technika Monotypia Nr 5 B) WIZARZ Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupe | Tytuł Wizarz | Technika Monotypia Nr 2 C) MOTYL Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupe | Tytuł Motyl | Technika Monotypia Nr 6 D) MAKI Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupal | Tytuł Maki | Technika Monotypia Nr 3
Janina Kraupe-Świderska rozpoczęła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1938 roku. Studiowała pod kierunkiem Pawła Dadleza (1938-39), prof. Fryderyka Pautscha (Kunstgewerbeschule, 1940-41), prof. Eugeniusza Eibischa (1945-47), malarstwo monumentalne pod kierunkiem prof. Wacława Taranczewskiego (1947-48). W latach 1945-48 studiowała grafikę w pracowniach doc. Andrzeja Jurkiewicza i prof. Konrada Srzednickiego, otrzymując absolutorium w 1948, a dyplom z malarstwa sztalugowego w roku 1955. Jest autorką cyklów tematycznych. Liryczne obrazy i grafiki Janiny Kraupe-Świderskiej inspirowane są często poezją i muzyką (linoryty Requiem Pendereckiego, 1989), a także magią i filozofią Zen. We wczesnej twórczości artystki widziano echa surrealizmu, ale także abstrakcji lirycznej. Odwoływała się niekiedy do zapisu automatycznego. Początkowo oszczędne w kolorze, jej dzieło stało się barwne, emanujące niezwykle wysmakowanymi zestawieniami kolorystycznymi, czasem także fakturalnymi, którym towarzyszą skomplikowane zapisy symboli i swoistych partytur okultystycznych. Wykonywała także malarstwo monumentalne (polichromie ścienne). W latach 1942/43 artystka brała czynny udział w pracach konspiracyjnego teatru Tadeusza Kantora. W 1948 rozpoczęła pracę dydaktyczną w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od roku 1958 Janina Kraupe jest członkiem Grupy Krakowskiej, od 1951 roku należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Uprawia malarstwo, grafikę i rysunek. Swoje prace eksponowała na ponad 40 wystawach indywidualnych i na około 200 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą m.in.: w Muzeach Narodowych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki w Kilonii, Muzeum w Bochum, Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku i in. Artystka jest laureatką wielu nagród i wyróżnień. Wystawie Mistrzowie polskiego malarstwa współczesnego organizowanej w 2003 roku przez ABC Gallery w Poznaniu towarzyszył album wydany przez Art & Business Club. Jest to pierwsza tak obszerna publikacja na temat dorobku Janiny Kraupe-Świderskiej. Prezentowany cykl prac prezentuje się niezwykle delikatnie. Tematy, jakie nadała artystka obrazom, sugerują ulotność i nietrwałość świata. Posługiwanie się tą techniką wymaga długotrwałych prób, bo tylko świadome kierowanie procesem technicznym może zaowocować powstaniem pięknych artystycznych prac. Monotypia (gr. monos = jeden, typos = odbicie) jest technika artystyczną wyróżniającą się tym, że pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki.
A) MEWA Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupe | Tytuł Mewa | Technika Monotypia Nr 5
Głowa ptaka niczym znak graficzny odcina się konturem od pomarańczu i żółci. Poniżej widoczny jest zielony brzeg, obmywany błękitem wody.
B) WIZARZ Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupe | Tytuł Wizarz | Technika Monotypia Nr 2
Niebieskozielona mandala z obwódką barwy ochry, rozchodząca się w czterech kierunkach niebieską drgającą linią.
C) MOTYL Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupe | Tytuł Motyl | Technika Monotypia Nr 6
Na żółtych płatkach kwiatu usiadł niebieski motyl, pławiąc się w zieloności otoczenia.
D) MAKI Na odwrocie nalepka: Autor J. Kraupal | Tytuł Maki | Technika Monotypia Nr 3
Na błękicie, który jest barwą łagodności, spokoju i wzniosłości, umieściła artystka intensywną plamę czerwieni płatków maków. Rodzi to intensywny kontrast, który stanowi abstrakcyjną wizję delikatności, będąc symbolem innej rzeczywistości. Niewiele jest kwiatów tak wrażliwych na dotyk, słabnących bez wody i światła a zarazem tak mocnych w kolorze miedzy kłosami zbóż.
W 1938 roku rozpoczęła studia w ASP w Krakowie u P. Dadleza i K. Sichulskiego. W latach 1940-1942 kontynuowała naukę na studiach w Kunstgewerbeschule u F. Pautscha, a w 1945 roku wróciła na studia na ASP w Krakowie do pracowni m.in. u E. Eibischa, W. Taranczewskiego i A. Jurkiewicza. Od 1948 roku nauczała malarstwa sztalugowego i monumentalnego. Była współzałożycielką Teatru Konspiracyjnego Tadeusza Kantora. Należała do Grupy Młodych Plastyków, a obecnie jest członkiem II Grupy Krakowskiej. Otrzymała wiele nagród m.in. Nagrodę I stopnia MkiS (1984), Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza i Nagrodę Miasta Krakowa (1997). Jej obrazy można oglądać w kolekcjach m.in. w Muzeum Narodowego w Warszawie, Wrocławia, Krakowa i Szczecina.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Dodatkowo Artinfo.pl relacjonuje przebieg aukcji w Internecie - na żywo. Pozwala to śledzić realizację zgłoszonych zleceń. Dzięki zleceniom telefonicznym i relacji w Internecie nie jest konieczna obecność na sali!
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl