Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TARASIN Jan | Pulsująca zieleń, 1997 r.

Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)

Pulsująca zieleń, 1997 r.

olej/płótno, 92 x 65 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'Jan Tarasin 97'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN TARASIN 97 | PULSUJĄCA ZIELEŃ|
na blejtramie nalepka z opisem pracy

POCHODZENIE:
- kolekcja instytucjonalna, Polska

Jan Tarasin urodził się w 1926 roku w Kaliszu. Początek jego twórczości datuje się na okres tuż po wojnie - 1946 rok, kiedy rozpoczął studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach malarstwa Zbigniewa Pronaszki, Wacława Taranczewskiego i Zygmunta Radnickiego oraz pracowniach grafiki Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Tarasin debiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku. Od 1962 był członkiem Grupy Krakowskiej. Od 1967 roku zamieszkał w Warszawie, gdzie objął Samodzielną Pracownię Malarstwa na ASP. W 1976 roku został uhonorowany nagrodą imienia Cypriana Kamila Norwida za najlepszą wystawę, zaś w 1984 - nagrodą imienia Jana Cybisa.
Wybór artystycznej drogi był dla Tarasina oczywisty. Zapytany o to, dlaczego maluje, artysta odpowiedział: "Bo to zajęcie, które wymaga przestawania z samym sobą. Nigdy się ze sobą nie nudziłem. Rysowałem od dziecka i nie wyobrażałem sobie, że mogę mieć inny zawód". Tarasin szybko wypracował swój charakterystyczny styl, dzięki któremu wpisał się w powojenną historię polskiej sztuki. Obecnie Tarasin należy do klasyków polskiego malarstwa. Choć jego twórczość zmierza ku abstrakcji, artysta ten nigdy nie zerwał związków ze sztuką przedstawiającą. Wczesne obrazy z lat 50. to przede wszystkim ascetycznie malowane martwe natury. Realizm Tarasina przepełniony był symbolizmem egzystencjalnym i różnił się od malarstwa owego czasu.
Z czasem w sztuce Tarasina świat zaistniał prawie bez człowieka. Tym, co zaczęło wypełniać jego płótna były przedmioty i znaki. Obrazy przedstawiające przedmioty, a raczej swoiste alegorie przedmiotów, zaczęły powstawać w pracowni Tarasina od połowy lat 50. Artysta przetwarzał elementy rzeczywistości w osobne byty, stawiając je na granicy tego, co przedstawiające i przedstawiane. Malował abstrakcyjne modele rzeczy, zoo- i antropomorficznych form, mających charakter swoistych znaków - alfabet czekający na odczytanie. Stawia to sztukę Tarasina blisko kubistów i surrealistów. W 1962 roku Tarasin wyjechał na stypendium do Chin i Wietnamu. Od tamtego czasu w jego twórczości zauważalne są też echa dalekowschodniej kaligrafii.
Oczywistą refleksją jest to, że malarstwo Tarasina powstaje wskutek zastosowania pewnego kodu. Jak powiedział artysta: "Maluję tak, jak się odmawia różaniec, w którym paciorki powtarzają się, lecz są zarazem inne. Jest to opisywanie różnorodności świata, ale oprócz rejestrowania faktów ważne jest w nim poszukiwanie mechanizmów rządzących tą różnorodnością". Przez kilkadziesiąt lat artysta uwieczniał wieloelementowe zbiory, analizując relacje zachodzące pomiędzy zestawami, ich poszczególnymi elementami a przestrzenią, w której je umieszczał. Konsekwentna sztuka Tarasina zaskakuje wielkim zróżnicowaniem w ramach wyraźnie określonego problemu.
"Pulsująca zieleń" z 1997 roku to obraz, który wyraża stosunek artysty nie tylko do kodowanego przez siebie znaku, formy i przedmiotu, lecz także do koloru. Dla Tarasina barwa ma znaczenie emocjonalne. Artysta stosował kilka barw, głównie żółcieni, błękitów, czerni i bieli. "Pulsująca zieleń" to też refleksja nad naturą, która jest kontemplowana przez tego artystę na wiele różnych sposobów. W obrazach Tarasina przestrzeń, która gdzieniegdzie pulsuje światłem, przesycona jest potencjalną energią. To właśnie tam rodzą się formy. Jak powiedział w jednym z wywiadów z 1999 roku: "Malarstwo jest dla mnie czymś w rodzaju notatnika. (…) Formy przypominają nieokreślone do końca embriony, ale nie chcę ich zanadto komplikować. (…) Chcę zatrzymać je w takim momencie, w którym wszystko jeszcze przed nami". Jest to dynamiczny świat przemian w skali mikro i makro. Rzeczywistość zaś jawi się jako zmienna, wirtualna, krucha i poddana zupełnej chwilowości.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TARASIN Jan

Urodził się w Kaliszu. W latach 1946-1951 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowniach profesorów: Zbigniewa Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki i Wacława Taranczewskiego, grafikę u profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948. W połowie lat 50-tych stworzył cykl litografii Nowa Huta i jej mieszkańcy, w którym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi. Po 1956 r maluje obrazy niefiguratywne. Przestrzeń obrazu wypełniają wyodrębnione elementy - "przedmioty" umieszczane na płaszczyźnie lub w aluzyjnej przestrzeni. Zasadę tę utrzymuje w swojej twórczości. Zmieniają się tylko sposoby opracowania "przedmiotów". Od lat 70. "przedmioty" zmieniają się w ciemne znaki - quasi kaligrafię - na jasnym tle. W latach 90. artysta przywrócił swoim pracom kolor, dotyczy to tak znaków jak i tła.
Od 1964 roku prowadził działalność pedagogiczną, początkowo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, później (od 1974 roku) na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1987-1991 pełnił funkcję rektora. Od 1962 r. był członkiem Stowarzyszenia Artystycznego "Grupa Krakowska". Laureat wielu prestiżowych nagród, wyróżnień polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrody Yomiuri na III Międzynarodowej Wystawie Młodych Plastyków w Tokio (1964); Nagrody Działu Polskiego na V Biennale di San Marino (1965); Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za najlepszą wystawę w 1975 r. (1976); Nagrody im. Jana Cybisa (1984).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl