olej, płótno; 140 x 120 cm; sygn. i dat. l. d.: Jan Tarasin 97; na odwrocie napisy autorskie: Jan Tarasin 97/ Narodziny przedmiotów XIV
Lit.: Spotkania z Tarasinem, (red.) Zbigniew Chlewiński, Jacek Czuryło, Marek Pietkiewicz, (tekst) Izabela Mizerska, Płock 2007, s. 26.
Z wielką przyjemnością prezentujemy pracę Jana Tarasina pt."Narodziny przedmiotów XIV" Dorobek artystyczny malarza został doceniony przez krytyków, kolekcjonerów oraz władze Akademii Sztuk Pięknych, a są to nielicznie wymienione instytucje i osoby, do których przemawiała maestria Tarasina. Sam malarz w swojej twórczości balansował na granicy sztuki abstrakcyjnej, aczkolwiek nie przekraczał jej subtelnej granicy. Przedmioty - bohaterowie obrazów - występujące w jego pracach są zróżnicowane, niekiedy przypominają formy organiczne, piktogramy, kiedy indziej jawią się, jako figury geometryczne, koła, kropki, łuki czy przedmioty na co dzień występując w wielu wariantach. Temat obrazów powtarza się, nawiązując do tej samej idei: ukazywania ruchu sprzecznych sił, zmienności. Te same znaki występują w pewnych porządkach, zazwyczaj w poziomych układach o różnorodnym zagęszczeniu. Czasami pasy nakładają się na siebie lub przenikają się ze sobą. Spotkanie z obrazami Tarasiana wprowadza nas w świat mikro i makrokosmosu, ukazując współczesny świat, jako bazę danych, wśród której funkcjonujemy. ów porządek występuje w niezidentyfikowanej nowej przestrzeni, jeszcze nieoswojonej natomiast nasyconej światłem i energią. Tak jak w przypadku prezentowanej pracy jesteśmy obserwatorami - Narodzin przedmiotów - które są jeszcze niepełne, nieukształtowane, czekają dopiero na stanie się najdoskonalszym egzemplarzem samych siebie. Kompozycja pracy jest charakterystycznym dla artysty układem, w którym to w umownych horyzontalnych pasach pre - zentuje różnorodne formy, ciągi dzielą się niejako na trzy grupy, w których pierwsze dolne układają się w większe skupiska. Artysta przenosi akcent na wytyczony układ, na zapis i ustawienie. Być może ukazuje próbę zapisu zastanej rzeczywistości. Dodatkowym środkiem wyrazu, jakim posługuje się malarz jest kolor. Wydający się początkowo neutralnym wręcz ascetycznym komponentem dzieła, jednak jasne tło, jako płaszczyzna, jest niejednorodna. U dołu zdaje się jaśniejsza, lekko różowa, w górnej partii brązowawa. W ten sposób jest mocnym środkiem wyrazu tworząc ostatecznie dopełnienie ciemno-czerwonych rekwizytów. Jak pisał: "... powstaje nowy, nie statyczny typ przestrzeni, nowy typ ruchu, nowy relatywny typ współistnienia wszystkich elementów. Dopiero te całe kompleksy elementów decydują o tym, czy mamy do czynienia ze zjawiskiem martwym, fenomenem życia czy może świadomości" Obraz jak i tytuł to pewne wyzwanie rzucone obserwatorowi, oglądanie tej pracy to wejście w dialog z artystą, który zabiera nas w przygodę zapoznania się z jego wyobraźnią i wizja świata. Lit.: Spotkania z Tarasinem, (red.) Zbigniew Chlewiński, Jacek Czuryło, Marek Pietkiewicz, (tekst) Izabela Mizerska, Płock 2007, s. 26.
Urodził się w Kaliszu. W latach 1946-1951 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowniach profesorów: Zbigniewa Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki i Wacława Taranczewskiego, grafikę u profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948. W połowie lat 50-tych stworzył cykl litografii Nowa Huta i jej mieszkańcy, w którym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi. Po 1956 r maluje obrazy niefiguratywne. Przestrzeń obrazu wypełniają wyodrębnione elementy - "przedmioty" umieszczane na płaszczyźnie lub w aluzyjnej przestrzeni. Zasadę tę utrzymuje w swojej twórczości. Zmieniają się tylko sposoby opracowania "przedmiotów". Od lat 70. "przedmioty" zmieniają się w ciemne znaki - quasi kaligrafię - na jasnym tle. W latach 90. artysta przywrócił swoim pracom kolor, dotyczy to tak znaków jak i tła.
Od 1964 roku prowadził działalność pedagogiczną, początkowo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, później (od 1974 roku) na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1987-1991 pełnił funkcję rektora. Od 1962 r. był członkiem Stowarzyszenia Artystycznego "Grupa Krakowska". Laureat wielu prestiżowych nagród, wyróżnień polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrody Yomiuri na III Międzynarodowej Wystawie Młodych Plastyków w Tokio (1964); Nagrody Działu Polskiego na V Biennale di San Marino (1965); Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za najlepszą wystawę w 1975 r. (1976); Nagrody im. Jana Cybisa (1984).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl