Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
TARASIN Jan | Kontynuacja, 1987 r.

Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)

Kontynuacja, 1987 r.

olej/płótno, 97 x 76 cm

sygnowany i datowany l.d.: 'JAN TARASIN 87'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN TARASIN 87 | "KONTYNUACJA"'

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja Galerii Art-On, Halmstad
- kolekcja prywatna, Szwecja

Jako przełom w swojej twórczości Jan Tarasin wskazuje rok 1966, kiedy to zmęczony różnorodnością elementów w dotychczasowych kompozycjach zrozumiał, że pragnie dążyć do uproszczenia, ujednolicenia form i wydobycia pewnej uniwersalności. Prezentowana praca jest efektem tej dążności: pochodzi z okresu dojrzałej pracy twórczej Tarasina i chociaż dostrzec w niej można obłe, nieco embrionalne kształty znane z poprzednich dekad, to zmierzają one coraz bardziej w stronę abstrakcyjnego znaku. Znaki te składają się na rodzaj paralingwistycznego systemu, stanowiącego spójny malarski język, który czyni prace Tarasina tak charakterystycznymi, a jego samego - wolnym od porównań i niezależnym od jakichkolwiek nurtów czy szkół artystycznych.
Do zbudowania języka, który napędza obrazy takie jak "Kontynuacja", artystę skłoniła chęć zrozumienia mechanizmów rządzących światem. Jest to jednak język na wskroś malarski i plastyczny, obarczony fizycznym wręcz ciężarem. Formy, które wchodzą w jego skład, mają swój ciężar, fakturę i gęstość. Powstały na kształt rzeczywistych procesów system Tarasina jest zarazem uporządkowany - oparty na pewnym stałym rytmie i podległy hierarchizacji - oraz dynamiczny, czyli pełen dramatycznych zmian i nieoczekiwanych zaburzeń. Tytuł prezentowanej pracy nie oznacza, że ciąg zdarzeń w jej kompozycji możemy przewidzieć. Artystę fascynuje naukowość, jednak nigdy nie ufa jej w pełni. Wnikliwa analiza zjawisk naturalnych i społecznych każe mu wątpić w niezawodne zasady i w pełni zdefiniowane kategorie.
Porządek, któremu podlegają kompozycje Tarasina, zezwala na wyjątki; jego system jest elastyczny, wypracowany na obserwacji przyrody, nie zaś w warunkach klinicznych. Artystę fascynują w takim samym stopniu możliwe do wyodrębnienia, powtarzalne schematy, co anomalia i nietypowe ciągi przyczynowo-skutkowe. Innymi słowy, malarstwo Tarasina charakteryzują zarówno chłodny zmysł analityczny i empatia, a nade wszystko jest ono motywowane rozważaniami natury filozoficznej. Nie bez powodu prace takie jak "Kontynuacja" porównywane były zarówno do muzycznych partytur, jak i elektrokardiogramów - są one połączeniem zaplanowanych i przypadkowych zdarzeń.
Przeróżne serie, ciągi elementów, wyliczenia i układy interesowały Tarasina od najwcześniejszych lat pracy artystycznej, przy czym zmieniały się kształty elementów, stopień ich uproszczenia, oraz relacje przestrzenne, w jakich je umieszczał. Czasami składowymi jego kompozycji były najprostsze figury geometryczne, innym razem były to formy organiczne; w kilku przypadkach można się w nich doszukać podobieństwa do liter alfabetu. Swoje obserwacje zapisywał w słynnych "Zeszytach", czyli kolekcji autorskich zdjęć i szkiców zbieranej przez kilka lat od połowy lat 70. Służyłu mu za osobisty pamiętnik i zarazem wzorzec prac malarskich. W dostrzeżeniu mechanizmów przyrody, niezauważalnych na pierwszy rzut oka, pomagała mu fotografia.
Jan Tarasin pragnął stworzyć styl malarski niemający analogii. Działał według samodzielnie wypracowanych reguł. Od figuracji odszedł w drugiej połowie lat 50., wkrótce po ukończeniu studiów w krakowskiej ASP pod kierownictwem profesora Zbigniewa Pronaszki. Od lat 60. był członkiem Grupy Krakowskiej, zachowując jednak autonomię i ciągłość swoich artystycznych poszukiwań. Wykładał na Wydziale Architektury Wnętrz macierzystej uczelni, a od 1974 roku - na Wydziale Malarstwa akademii w Warszawie. Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymał wiele nagród, w tym Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida (1976) i Nagrodę im. Jana Cybisa (1984).


W 1951 ukończył malarstwo w krakowskiej ASP w pracowni prof. Zbigniewa Pronaszki. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w latach 1948-49. Od 1962 jest członkiem Grupy Krakowskiej. W 1974 podjął pracę pedagogiczną w warszawskiej ASP, a w latach 1987-90 był rektor tej uczelni. W 1984 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1995 w warszawskiej Zachęcie miała miejsce monograficzna wystawa prac artysty.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
TARASIN Jan

Urodził się w Kaliszu. W latach 1946-1951 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowniach profesorów: Zbigniewa Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki i Wacława Taranczewskiego, grafikę u profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Strzednickiego. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948. W połowie lat 50-tych stworzył cykl litografii Nowa Huta i jej mieszkańcy, w którym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi. Po 1956 r maluje obrazy niefiguratywne. Przestrzeń obrazu wypełniają wyodrębnione elementy - "przedmioty" umieszczane na płaszczyźnie lub w aluzyjnej przestrzeni. Zasadę tę utrzymuje w swojej twórczości. Zmieniają się tylko sposoby opracowania "przedmiotów". Od lat 70. "przedmioty" zmieniają się w ciemne znaki - quasi kaligrafię - na jasnym tle. W latach 90. artysta przywrócił swoim pracom kolor, dotyczy to tak znaków jak i tła.
Od 1964 roku prowadził działalność pedagogiczną, początkowo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, później (od 1974 roku) na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1987-1991 pełnił funkcję rektora. Od 1962 r. był członkiem Stowarzyszenia Artystycznego "Grupa Krakowska". Laureat wielu prestiżowych nagród, wyróżnień polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrody Yomiuri na III Międzynarodowej Wystawie Młodych Plastyków w Tokio (1964); Nagrody Działu Polskiego na V Biennale di San Marino (1965); Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za najlepszą wystawę w 1975 r. (1976); Nagrody im. Jana Cybisa (1984).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl