Ilustracja do Quo vadis (tom 2, rozdz. 2) rysunek roztartym ołówkiem i sztyftem ołówka na gruntowanym kartonie naklejonym na tekturę 41,1 x 29,2 cm sygn. p.d.: JStyka [inicjały wiązane] Na odwr. autorski napis atramentem - fragment tekstu powieści odnoszący się do przedstawionej sceny: Dit Glaucos: | Céphase, que Dieu te pardonne | tes torts envers moi, comme je | te les pardonne au nom du Christ! [Cefasie, niech ci tak Bóg odpuści krzywdy moje, jako ja ci w imię Chrystusa odpuszczam]. Ponadto napisy kredkami: - u góry: 14 | Z; - niżej 3829/3785. U dołu częściowo zachowana - drukowana nalepka firmy paryskiej; [...] & [...]ents | E. JACOB | 7, Rue Hégésippe-Moreau, 7 | PARIS [oraz dopisek atramentem:] 90 rue de Vaugira[rd]. -
Rysunek Zdemaskowanie Chilona, przedstawiający dramatyczny epizod powieści Henryka Sienkiewicza Quo vadis, jest jedną z ilustracji opracowanych na zamówienie francuskiego wydawcy Ernesta Flammariona. Praca nad tym cyklem zajęła Janowi Styce kilka lat (1900-1903); artysta przygotował ponad 170 rysunków, reprodukowanych w wydaniu książkowym w postaci 60 dużych miedziorytów i ponad 100 drzeworytów (rytował Georges Lemoine). Trzy tomy Quo vadis ukazały się w latach 1901-1904. Było to ogromne przedsięwzięcie edytorskie i jedyne tak bogato ilustrowane wydanie powieści Sienkiewicza. W skład edycji - obok wydania popularnego - weszło też 100 luksusowych, numerowanych egzemplarzy, po 50 na japońskim i chińskim papierze.
Rysunki Styki miały różny charakter - rozbudowane, panoramiczne sceny reprodukowano na dwustronicowych planszach, inne wykorzystano jako reprodukcje całostronicowe, wiele umieszczano w obrębie tekstu, czasem w charakterze przerywników. Scena Zdemaskowania Chilona znalazła się na osobnej stronie, jako ilustracja drugiego rozdziału w drugim tomie powieści.
Zainteresowanie Styki tematem Quo vadis nie ograniczyło się do rysunków. W roku 1902 artysta powtórzył jeszcze niektóre motywy w cyklu kilkunastu obrazów olejnych, prezentowanych następnie na licznych pokazach. Po roku 1919 cały ten zespół znalazł się w domu Styki na Capri, gdzie malarz urządził specjalne Muzeum Quo vadis. W roku 1936, już po śmierci artysty, prace te - w liczbie 16 obrazów i 16 rysunków (w tym także Zdemaskowanie Chilona) - pokazano na wystawie w TZSP w Warszawie.
Rysunek wymieniony bądź reprodukowany, m.in.: - H. Sienkiewicz, Quo vadis, Roman des temps néroniens, Illustré par Jan Styka, Editeur E. Flammarion, t. I-III, Paris 1901-1904 ; il. T. II, s. 25; - [kat.], "Quo vadis" Jana Styki. Tadeusz Styka. Adam Styka, [wstęp W. Bunikiewicz], Przewodnik Nr 110, TZSP Warszawa 1936; s. 9; nr kat. 20 (Zdemaskowanie Chilona, rysunek) - M. Gorzelak, Jan Styka jako ilustrator dzieł Henryka Sienkiewicza, [w:] Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach, T. 23, Muzeum Narodowe w Kielcach, Kielce 2007, s. 347-368.
STYKA Jan
Studia w Akademii wiedeńskiej, w Rzymie i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki. Od 1900 r. stale mieszkał w Paryżu. Był członkiem Akademii św. Łukasza w Rzymie. Malował portrety, sceny rodzajowe, a w utrzymanych w duchu malarstwa akademickiego obrazach religijnych i dużych kompozycjach historycznych operował często naiwną symboliką (Polonia w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, dawniej we Lwowie). Tworzył cykle obrazów ilustrujących utwory literackie - Odyseę Homera, Quo vadis? Sienkiewicza. Był inicjatorem i współtwórcą kilku panoram, z których do dziś zachowały się malowane wspólnie z Wojciechem Kossakiem (i innymi) Racławice (1893-1894; obecnie we Wrocławiu, dawniej we Lwowie) oraz razem z Janem Stanisławskim i Tadeuszem Popielem Golgota (1896; obecnie w Los Angeles). Fragmenty pociętej na części Bitwy pod Sybinem (1897) pojawiła się kilkakrotnie na aukcjach w Warszawie w 1991 r.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl