Scena z Odysei - Telemach na agorze Itackiej, ok. 1922-1925 r.
olej/tektura, 82 x 60 cm
sygnowany p.d.: `Jan Styka`
opisany na odwrociu: `L`Agore des ithaciens rompue` oraz papierowa nalepka z tytułem
Jan Styka pracował nad ilustracjami do "Odysei" w latach 1922-1927. Artysta stworzył 82 obrazy, na podstawie których wykonano następnie plansze drukarskie. Za ekskluzywnym, ograniczonym do pięciuset egzemplarzy wydaniem eposu Homera stało paryskie Société Générale d`Imprimerie et d`Édition. Prezentowana scena jest ilustracją epizodu z II pieśni poematu. Telemak, syn Odyseusza, udaje się o świecie na agorę Itaki, gdzie przemawia przed zgromadzonym tłumem. Młodzieniec namawia mieszkańców do buntu przeciwko zalotnikom przebywającym w pałacu jego ojca. Mieszkańcy wyspy, nieporuszeni płomiennym apelem prawowitego następcy tronu, odmawiają mu pomocy. Syn Odyseusza postanawia więc sam opuścić wyspę i nieżyczliwych mu rodaków. Styka skomponował scenę w charakterystyczny dla siebie sposób. Uwagę widza zwraca przede wszystkim jasna, pastelowa kolorystyka. Artysta równomiernie oświetlił różne partie kompozycji aby wydobyć jak najwięcej kolorów. Dekoracyjnego charakteru obrazu dopełnia jego rodzajowy charakter. Styka umiejętnie miesza elementy kojarzące się z generalnym wyobrażeniem o kulturze antycznej z tymi, które współczesna mu archeologia wiązała z epoką przedhomerycką. Obraz Styki nie rości sobie jednak prawa do bycia podręcznikową ilustracją. Jego charakter opiera się przede wszystkim na wyobraźni twórcy i jego artystycznym zamyśle.
STYKA Jan
Studia w Akademii wiedeńskiej, w Rzymie i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki. Od 1900 r. stale mieszkał w Paryżu. Był członkiem Akademii św. Łukasza w Rzymie. Malował portrety, sceny rodzajowe, a w utrzymanych w duchu malarstwa akademickiego obrazach religijnych i dużych kompozycjach historycznych operował często naiwną symboliką (Polonia w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, dawniej we Lwowie). Tworzył cykle obrazów ilustrujących utwory literackie - Odyseę Homera, Quo vadis? Sienkiewicza. Był inicjatorem i współtwórcą kilku panoram, z których do dziś zachowały się malowane wspólnie z Wojciechem Kossakiem (i innymi) Racławice (1893-1894; obecnie we Wrocławiu, dawniej we Lwowie) oraz razem z Janem Stanisławskim i Tadeuszem Popielem Golgota (1896; obecnie w Los Angeles). Fragmenty pociętej na części Bitwy pod Sybinem (1897) pojawiła się kilkakrotnie na aukcjach w Warszawie w 1991 r.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl