Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STANISŁAWSKI Jan | Zakopane, 1901 r.

Jan STANISŁAWSKI (1860-1907)

Zakopane, 1901 r.

olej/tektura, 13,5 x 19 cm
sygnowany p.d.: 'JAN STANISŁAWSKI'
na odwrociu pieczątka ze spuścizny pośmiertnej po artyście z podpisem żony Janiny oraz potwierdzenie autentyczności przez Józefa Mehoffera: "obrazek Jana Stanisławskiego | stwierdza Józef Mehoffer" oraz napis ołówkiem: "Zakopane, 1901"

POCHODZENIE:
- spuścizna po artyście - Janina Stanisławska, Kraków
- dom aukcyjny Polswiss Art, grudzień 2000
- kolekcja prywatna, Warszawa

Jan Stanisławski po raz pierwszy ujrzał Tatry w 1884 roku. Do Zakopanego udał się z Krakowa góralskim wozem przyjaciela. Przyjaciel wyprawy, Marian Wawrzeniecki, opisał ją na kartce z pamiętnika opublikowanej na łamach "Przeglądu Tygodniowego" z 1897 (Sylwetki artystyczne. Jan Stanisławski [Kartka z pamiętnika]). Owocem podróży były pierwsze szkice tatrzańskie. W prezentowanej pracy Stanisławski doprowadza do syntezy tego, co w naturze istotne, bowiem piękno przyrody odbierał intuicyjnie. Wystarczało zatem kilka wyprawionych pociągnięć pędzla, aby trafnie oddać iluzję pejzażu. W prezentowanej pracy widoczna jest jakże charakterystyczna dla Stanisławskiego wypracowana konstrukcja kompozycji: układ przestrzenny wyznacza prosta linia horyzontu, która oddziela bezkres pól od kłębiących się nad nimi chmur. Bujna przyroda w odcieniu nasyconej zieleni otwiera scenę dla rdzawo czerwonych pagórków i ledwie zaznaczonego, malowanego wspaniałym błękitem kobaltowym, pasma gór. Dominantą kompozycji są niewątpliwie chmury, łączniczki pomiędzy tętniącą ziemią i dalekim niebem. Pędzące i ciężkie, mogłyby budzić grozę, gdyby nie ich delikatna perłowo-złota tonacja. "W okresie krakowskim, po roku 1897, talent Jana Stanisławskiego dojrzał owocując setkami prawdziwych chef d'oeuvre'ów - doskonałych czystych pejzaży, będących opisami samej natury pełnej powietrza, przestrzeni, pozbawionej jakiejkolwiek anegdoty, jakichkolwiek aranżowanych scen rodzajowych, sztafażu" (Stefania Krzysztofowicz Kozakowska, Jan Stanisławski i jego uczniowie, Kraków 2004, s.17). W ten sposób malował powietrze w złotym okresie sztuki niderlandzkiej Jacob van Ruisdael. Można przypuszczać, że jego pejzaże o wysokim ładunku emocjonalnym i głębokim symbolizmie stały się inspiracją dla przebywającego wówczas w Sankt Petersburgu Stanisławskiego. Zbiory Ermitażu wywarły na nim ogromne wrażenie, większe zgoła niż lekcje matematyki w Instytucie Technologicznym w Sankt Petersburgu i odnoszone na tym polu sukcesy. Nie dziwi zatem, że malując chmury wykrzykiwał w obecności uczniów: "Patrzcie, moi kochani, na niebo, na te pędzące impertynencko chmurki olśniewające, na ten błękit mieniący się fioletem czy szmaragdem - to symfonia - Niebo daje koncert" ( Jan Stanisławski).

Ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884 - 1885 w Paryżu u E. Carolusa - Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m. in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895 r. przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897 r. zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w Szkole Sztuk Pięknych. Jako pedagog w pracowni pejzażowej wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej na początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Malował przede wszystkim małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STANISŁAWSKI Jan
Skończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884-1885 w Paryżu u E. Carolusa-Durana. W Paryżu mieszkał do 1895r. W tym czasie sam doskonalił swój warsztat artystyczny oraz zaprzyjaźnił się z J. Chełmońskim. Odbył wiele podróży m.in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895r. przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897r. zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w SSP. Wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej w początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Był głównym przedstawicielem polskiego modernizmu. Malował małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej. Grafiką zajmował się na marginesie malarskich zainteresowań. Był jednym z ilustratorów "Chimery", projektował plakaty. Wykonywał głównie litografie barwne, czasem drzeworyty.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl