olej/sklejka, 25 x 15 cm sygnowany l.d.: 'JAN STANISŁAWSKI' na odwrociu nalepka wystawowa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, 1933 Nr. ew. 715, w katalogu wystawy poz. 5 (jako własność Teofila Barana); pieczątka 'Jan Stanisławski ze spuścizny pośmiertnej, Janina Stanisławska' oraz odręczne napisy ołówkiem: 'Zakupiony od Antoniego Doner (?), Kuratora P. Szt. piękn. dn.10/10 1911; Dla Bartka Dr'
POCHODZENIE: - kolekcja Antoniego Donera - kolekcja Teofila Barana, Polska - kolecka prywatna, Polska - dom aukcyjny DESA Unicum, styczeń 2002 - kolekcja prywatna, Warszawa
WYSTAWIANY: - Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, 1933
Postać Jana Stanisławskiego, dużego człowieka malującego małe obrazy, została zapamiętana z kilku powodów. Dwa najważniejsze to rzeczone małe obrazy oraz jego rola w życiu kulturalnym Krakowa. Zaczynając od końca - twórca był silną osobowością, która odcisnęła piętno na wielu przedstawicielach kolejnych pokoleń. Jak wspominał jeden z uczniów - artysta, a zarazem utalentowany krytyk Marcin Samlicki, "Stanowiliśmy trzecią generację, i ostatnią, wylęgniętą i wypielęgnowaną przez Stanisławskiego. Stosunek nasz do Majstra był bardzo serdeczny. Żaden z profesorów, prócz Malczewskiego, nie umiał wzbudzić w sercach młodych adeptów sztuki takiej miłości ku sobie, co Stanisławski" (Z Janem Stanisławskim na pejzażu, "Pomorze", r. III, 1957, nr 11-12, s. 8). Pierwszym powodem były małe obrazy malarza. Wybrał mały format jako sposób pracy, mając świadomość, że właśnie tak będzie mógł konsekwentnie realizować swoje artystyczne założenia. Swoim studentom powiedział: "Najlepiej jest namalować obraz A LA PRIMA" (tamże, s. 8). Właśnie tak można by najprościej streścić owe założenia. Olejne "deseczki" Stanisławskiego tchną świeżością obserwacji przyrody i są świadectwem umiejętności widzenia świata natury ciągle na nowo. Płaskie plamy, falujące kształty i świeżość barw to charakterystyczne cechy twórczości malarza. W prezentowanej pracy zwraca uwagę nie tylko specyficzne światło, lecz także brawurowe odtworzenie odbicia drzewa w wodnej tafli.
Ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884 - 1885 w Paryżu u E. Carolusa - Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m. in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895 r. przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897 r. zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w Szkole Sztuk Pięknych. Jako pedagog w pracowni pejzażowej wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej na początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Malował przede wszystkim małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
STANISŁAWSKI Jan
Skończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884-1885 w Paryżu u E. Carolusa-Durana. W Paryżu mieszkał do 1895r. W tym czasie sam doskonalił swój warsztat artystyczny oraz zaprzyjaźnił się z J. Chełmońskim. Odbył wiele podróży m.in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895r. przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897r. zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w SSP. Wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej w początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Był głównym przedstawicielem polskiego modernizmu. Malował małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej. Grafiką zajmował się na marginesie malarskich zainteresowań. Był jednym z ilustratorów "Chimery", projektował plakaty. Wykonywał głównie litografie barwne, czasem drzeworyty.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl