Olej, karton naklejony na tekturę, wymiary kartonu: 16,2 x 22,4 cm Sygnowany czarnym olejem l.d.: JAN STANISŁAWSKI Ekspertyza Barbary Małkiewicz
Jan Stanisławski rozpoczął studia artystyczne w warszawskiej Klasie Rysunkowej będąc już absolwentem matematyki Uniwersytetów: Warszawskiego i Petersburskiego. Kształcił się ponadto w Krakowie oraz w Paryżu, gdzie przebywał 10 lat. Decydujący wpływ na charakter jego twórczości miał kilkuletni pobyt w stolicy Francji, kiedy to zapoznał się z osiągnięciami malarstwa impresjonistycznego, a jego pejzaże zostały zauważone przez francuską krytykę. Tak jak impresjoniści, Stanisławski fascynował się chwilą, uchwyconym, przelotnym wrażeniem barwnym. Jego pejzaże malowane na deseczkach lub tekturkach o niewielkich rozmiarach powstawały wprost z natury, podczas licznych plenerów. Prace te charakteryzuje niezwykle dynamiczny i pewny ruch pędzla. Pojedyncze, energiczne smugi farby stają się falującymi na wietrze trawami, malwami czy kłosami zboża. Wczesne obrazy noszą silne piętno impresjonizmu; widoczna jest w nich drobiazgowość, rozbicie formy na niewielkie plamki. Nieco później przedstawiane przez niego obiekty stają się bardziej syntetyczne, budowane grubszymi pociągnięciami pędzla. Na małych deszczułkach artysta kadrował szerokie przestrzenie z pojedynczymi drzewami lub kwiatami na pierwszym planie. W 1897 r. Stanisławski objął katedrę pejzażu w zreformowanej przez Juliana Fałata krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Niezwykle silna osobowość i malarska pasja mistrza wpłynęły na późniejszą twórczość jego uczniów i zainicjowały nowy trend w sztuce polskiej - "krakowską szkołę pejzażu".
STANISŁAWSKI Jan
Skończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884-1885 w Paryżu u E. Carolusa-Durana. W Paryżu mieszkał do 1895r. W tym czasie sam doskonalił swój warsztat artystyczny oraz zaprzyjaźnił się z J. Chełmońskim. Odbył wiele podróży m.in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895r. przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897r. zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w SSP. Wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej w początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Był głównym przedstawicielem polskiego modernizmu. Malował małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej. Grafiką zajmował się na marginesie malarskich zainteresowań. Był jednym z ilustratorów "Chimery", projektował plakaty. Wykonywał głównie litografie barwne, czasem drzeworyty.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl