Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LEBENSTEIN Jan | Reptile, 1974 r.

Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Reptile, 1974 r.

olej/płótno, 100 x 50 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Lebenstein 74'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Reptile" | Lebenstein | Diptere (przekreślone) | 1974 | acrylique et huile'
na odwrociu naklejka wystawowa Galerii u Jezuitów oraz papierowa naklejka z opisem pracy

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Poznań
- Dom Aukcyjny AGRA-ART, Warszawa, 2007

WYSTAWIANY:
- Jan Lebenstein: malarstwo, grafika, Galeria "U Jezuitów", Poznań, 16.06 - 5.07.1997

LITERATURA:
- Jan Lebenstein. Malarstwo, grafika, katalog wystawy, [wstęp] Gustaw Herling-Grudziński, Czesław Miłosz, Mariusz Rosiak, Galeria u Jezuitów, ZPAP, Poznań, 16.06 – 5.07.1997, kat.poz.15.
„Potwory Lebensteina wyrażają symbole życia lub – jak to proponuje krytyk francuski G. Gassiot-Tablot – symbole instynktu. Stanowią iluzję do pierwotnych i wiecznie odradzających się sił natury. Bliższe są mitologii niż antropologii czy zoologii (…). Są przede wszystkim dziełem wyobraźni. Mówią o wewnętrznych przeżyciach człowieka, o dręczących go snach, o samotniczych rozmyślaniach na temat zjawisk przemijających i niezniszczalnych – na temat egzystencji”.

– ALEKSANDER WOJCIECHOWSKI

Na figuratywną twórczość Jana Lebensteina należy spoglądać przez pryzmat prób wyjścia poza popularną podówczas abstrakcję. Jego płótna były odpowiednikiem poszukiwań takich twórców jak Fautrier, Bauner, Dobuffet czy Bacon. Lebenstein, pomimo iż w mieszkał w Paryżu w latach 60., nie przejawiał również chęci podjęcia tematów takich jak industrializm, konsumpcja masowa, tak popularnych w latach 60.Pierre Restany ponoć sam namawiał Lebensteina do eksperymentów z pop-artem, jednak próby te ponoć zostały zwieńczone zrzuceniem piewcy nowoczesności i „papieża pop-artu” ze schodów (I zaczym obejrzeć się mam w pustynnej diasporze waszych miast? W o wystawie Jana Lebensteina w Zachęcie z Piotrem Kłoczkowskim rozmawia Agnieszka Sabor, [w:] Jan Lebenstein. Warszawa – Paryż. Prace z lat 1956- 1972, Warszawa 2010, s. 13).

Prezentowana praca jako jedną z ostatnich i zamyka okres malowania przez artystę na płótnie, który trwał do drugiej połowy lat 80. XX wieku. Stworzenie pracy zatytułowanej „Raptile” jest tylko jednym z setek okazów bestiariusza, rozbudowywanego przez artystę przez dziesięciolecia, który pojawia się również na innych jego rysunkach i płótnach. Podobny motyw pojawia się między innymi w jednym z najbardziej znanych i docenianych dzieł zatytułowanym „Lekcja zoologii” z 1972 roku, które obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum we Wrocławiu. Krytycy w pracach Lebensteina dostrzegali fascynujące piękno, jednak będące dalekie od jego klasycznego ujęcia. Swoiste postawienie równości między insektami i gadami jest wyrazem filozofii artysty, który w domyśle znosił różnice pomiędzy wszystkimi grupami żywych istot, w tym również człowiekiem a resztą fauny. Lebenstein często nawiązywał do mitów o pochodzeniu i animalistycznej naturze człowieka. Konsekwentnie wykorzystując przygaszoną paletę barwną, z przeważającą obecnością brązów i szarości, nasuwających skojarzenia z ziemią i gliną, artysta zwraca uwagę na genezę wszystkich organizmów, zrodzonych z ziemi i poddanych jej regułom: narodzin, obumierania, ewolucji.

Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl