Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LEBENSTEIN Jan | Figura osiowa, 1960 r.

Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

Figura osiowa, 1960 r.

pióro, tusz/papier milimetrowy, 61 x 45 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.d.: 'LEBENSTEIN 60'

WYSTAWIANY:
- "Jan Lebenstein. Promenade. Obrazy i rysunki z lat 50. i 60. XX w.", Galeria aTak, Warszawa, 27.04.-30.06.2012
- "Jan Lebenstein. Warszawa - Paryż. Prace z lat 1956 -1972", Zachęta, Warszawa, 25.06 -28.08.2010

LITERATURA:
- Jan Lebenstein. Promenade. Obrazy i rysunki z lat 50. i 60. XX wieku, katalog wystawy w Galerii aTAK, Warszawa 2012, s. 63 (il.)
- Jan Lebenstein. Warszawa - Paryż. Prace z lat 1956 -1972, red. P. Kłoczowski, A. Szewczyk, Warszawa 2010 r., s. 68 (il.)

Andrzej Wat, młody wówczas i od niedawna zamieszkały w Paryżu historyk i krytyk sztuki, na kanwie pierwszej wystawy prac Jana Lebensteina w Galerie Lambert pisał o jego malarstwie: „CZŁOWIEK – nie tyle w całej złożoności swej egzystencji, ile w swojej samotniczej, elementarnej i niezbywalnej istocie, w swej cielesnej kondycji: oto zasadniczy temat całej twórczości Lebensteina. Tutaj możemy przedstawić jedynie w zarysie rozwój jego sztuki, mozolną drogę do patetycznej i dwuznacznej abstrakcji. Jego gwasze z 1956 r. to ewokacje oniryczne. Ponure dzieciństwo poety. Koszmarne postacie, jakby wyjęte z przerażającego, fantastycznego świata Gogola czy Poego. Monstrualne przejawy przedwczesnej chęci ucieczki w zdeformowany, chorobliwy świat (być może ten sam, który był obsesją niektórych dawnych mistrzów niemieckich), obciążone wszelkimi jeszcze nieujawnionymi zwyrodnieniami. Etap ten można uznać za groteskową prefigurację późniejszych gwaszy. Ludowe satanizmy, straszydło z dziecięcej sypialni rozpłynęły się w dymie z palonego ciała. Tak więc Lebenstein ukazuje anatomię oświęcimską. Ludzkie ciało wystawione na pośmiewisko, cierpiące, sponiewierane. Ciało wstrętne, przypominające padlinę. Upodobanie Lebensteina do żywej materii w stanie rozkładu, ekspresjonistyczne bogactwo środków artystycznych – jako reakcja na zbyt poszarpane ciało – potrzebuje dyscypliny. W hieratyzmie, odzwierciedlającym kanon egipski, Lebenstein dąży do swego rodzaju uświęcenia tego męczeństwa i zresztą właśnie dzięki temu ocala swój świat przed całkowitą dezintegracją. Od tego momentu? I tak stajemy twarzą twarz z niemymi świadkami, hieratycznymi figurami, wystylizowanymi w swej wieczności, wyzutymi z gestykulacji. Jest to moment zwrotu w jego twórczości. Odrzuca on zewnętrzną formę postaci, a ten zabieg posłuży mu jedynie do przekształcenia ich w konkretne plastyczne symbole egzystencjalnej sytuacji człowieka (w dobie Oświęcimia). Takim jawi się nam jego najnowsze malarstwo. Czerpie ono swą siłę sugestii z tej samej tragedii ludzkiego ciała, którego tożsamość, utracona w masakrach, utrwala się w postaci niefiguratywnej. Zawsze łatwo rozpoznać geometryczny i osiowy charakter malarstwa Lebensteina które dzisiaj ma dla artysty pierwszorzędne znaczenie. Pionowa rysa na jego płótnach to zaskakująca i surowa oś, powtarzająca się wszędzie z tą soma brutalnością, to swego rodzaju memento zarówno w sensie moralnym, jak i plastycznym. Wydaje się, że zapobiega rozpadowi formy, do którego niewątpliwie doprowadziłyby naturalne i niekontrolowane skłonności artysty. Dramatyczne i obsesyjne napięcie w jego malarstwie wynika z celowego narzucenia sztywnej rytmicznej konstrukcji własnym eschatologicznym wizjom. Jego płótna są utrzymane w niemal monochromatycznej, choć nadzwyczaj wycieniowanej tonacji, którą nadaje im jednolita i błyszcząca materia, tak jakby najróżniejsze metale stopiły się i zastygły. Lebenstein, młody Polak, laureat Głównej Nagrody Miasta Paryża na I Biennale, malarz odznaczający się niezwykłą oryginalnością, tkwi głęboko korzeniami w rzeczywistości swego kraju, a jego twórczość świadczy o odrodzeniu sztuki w dzisiejszej Polsce”.

Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta- Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl