olej, technika mieszana/płótno, 100 x 50 cm sygnowany i datowany p.d.: `Lebenstein 68` na odwrociu naklejka wystawowa CBWA Zachęta Warszawa z wystawy w 1992 roku oraz naklejka transportowa
POCHODZENIE: - bezpośrednio od artysty - Galeria Opus, Wrocław - kolekcja prywatna, Wrocław - kolekcja prywatna, Polska WYSTAWIANY: - Galeria Zachęta, Warszawa, kwiecień - maj 1992 LITERATURA: - Jan Lebenstein, katalog wystawy, [oprac. i red.] Małgorzata Kurasiak, Teresa Rostkowska, Galeria Zachęta, Warszawa, kwiecień - maj 1992, Warszawa 1992, kat. 91 (wykaz prac)
Lata 50. i 60. były okresem, w którym na plan dalszy w twórczości Lebensteina schodziły figury osiowe, ustępując miejsca malarstwu figuratywnemu. Od 1959 r. Lebenstein przebywał w Paryżu, a jego nieodłączną lekturą było wydanie dzieła Schulza z 1957 roku, w którym zamieszczone były rysunki do "Sanatorium pod Klepsydrą" z przedwojennego wydania. Lebenstein, tworząc własną mitologię, której bohaterami byli ludzie, zwierzęta, kłębowiska wynaturzonych ciał, niewątpliwie czerpał dużą inspirację z twórczości Brunona. W tym czasie nie był on zresztą jedynym artystą zafascynowanym symboliczną twórczością Schulza. Do jego sztuki nawiązywał otwarcie Roman Cieślewicz (kolaże poświęcone Schulzowi) czy Witold Gombrowicz (wstęp do francuskiego wydania "Pornografii"). Prezentowana praca, namalowana w 1968 roku, wydaje się dialogiem z Schulzowską "Xięgą bałwochwalczą" zawierającą serię szokujących moralnie i obyczajowo przedstawień, w których kobiety to wyidealizowane boskie istoty dominujące nad mężczyznami, emanujące erotyzmem i posiadające władzę. Mężczyźni zaś, ślepo wpatrzeni w te boskie istoty, są im w pełni oddani, im poddani, leżą u ich stóp i bezwstydnie zabiegają o ich względy. "Hommage à B.Sz." to obraz, którego powierzchnię wypełnia siedząca na osi postać kobieca. O ponadnaturalnej skali jej nagiego ciała świadczy kontrast pomiędzy nią a malutkim, sięgającym jej zaledwie do kolan mężczyzną. Samiec, w pełni jej oddany, chowa się za założonymi rękami, czarnymi okularami, skrywa się pomiędzy nogami "bogini". Bohaterka przedstawienia spogląda na widza, wabiąc go i intrygując spojrzeniem. W pracy "Hommage à B.Sz." nawiązanie do twórczości Brunona Schulza jest oczywiste. Lebenstein namalował jednak wiele obrazów, w których z łatwością możemy się doszukać analogii do perwersyjnych scen "Xięgi bałwochwalczej" ("Szpital", 1966; "Kobieta i faun", 1966; "Scène domestique", 1967; "Matrimonium I", 1967; "Au galop", 1969).
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej "Kultury", m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d`Art Moderne w Paryżu.
LEBENSTEIN Jan
Urodził się w Brześciu Litewskim, zmarł w 1999 r w Krakowie. Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 roku. W 1959 roku otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego też czasu mieszkał na stałe we Francji. Tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Studiował archetypy kultury, przetwarzał je na obraz malarstwa. Stworzył też cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany ze środowiskiem paryskiej "Kultury", ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego. Ilustrował Folwark zwierzęcy G. Orwella wydany przez Instytut Literacki, zaprojektował witraż ze scenami z Apokalipsy w kaplicy Pallotynów w Paryżu. W 1976 roku otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 niezależną Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl