Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DOBKOWSKI Jan | Psyche-Physis, 1976 r.

Jan DOBKOWSKI (ur. 1942)

Psyche-Physis, 1976 r.

olej/płótno, 197 x 147 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jan Dobkowski | "PSYCHE PHYSIS" 1976 R | olej 197 cm x 147 cm'

WYSTAWIANY:
- Jan Dobkowski. Prace z lat 1963-1978, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych "Zachęta", Warszawa, marzec 1978
LITERATURA:
- Jan Dobkowski. Prace z lat 1963-1978, katalog wystawy w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych "Zachęta", wstęp Bożena Kowalska, Warszawa 1978, s. nlb., poz. 142 (spis)

Imponująca, błękitno-czerwona kompozycja autorstwa Jana Dobkowskiego powstała w 1976 roku. Tytuł "Psyche - Physis" odnosi się do tego, co psychologiczne i fizjologiczne, postulując jedność, ale i odwrócenie. Dwa lata po powstaniu obraz został zaprezentowany na wielkiej wystawie artysty w Zachęcie, na której znalazły się prace z lat 1963-78. We wstępie do katalogu czytamy: "Twórczość Jana Dobkowskiego nie da się sklasyfikować pod etykietą któregoś z istniejących kierunków w sztuce, tak jak jej narodziny nie dadzą się wytłumaczyć ani szczególną sytuacją w plastyce w okresie jego startu artystycznego, ani dążeniami charakterystycznymi dla jego pokolenia" (Bożena Kowalska, Wstęp [w:] Jan Dobkowski. Prace z 1963-1978, katalog wystawy w Zachęcie, Warszawa 1978, s. nlb.).
Trudno o trafniejsze podsumowanie twórczości Jana Dobkowskiego, która już wtedy, w dziesiątą rocznicę uzyskania dyplomu, osiągnęła wielką popularność. Będąc od początku w opozycji do wzorców akademickich, artysta torował swoją własną drogę. Pracował z niesłychaną intensywnością, prawie nieustannie. Już w okresie studiów jego malarstwo osiągnęło stylistyczną dojrzałość: charakterystyczną tendencję do płaszczyznowości, linearyzmu, poruszania zagadnień natury tak, jak czynili to artyści nurtu secesji.
Lata 70. w twórczości Jana Dobkowskiego były dekadą intensywnych zmian. Artysta bezpowrotnie przestał tworzyć czerwonofigurowe kompozycje na zielonym tle, dzięki którym zyskał znaczną popularność. Źródłem przemiany, która miała wtedy miejsce, był stypendialny wyjazd do Nowego Jorku. Podczas kilku raptem miesięcy nawiązał współpracę z nowojorską Bodley Gallery, a na zorganizowanej tam wystawie indywidualnej pokazał - obok obrazów - kolorowe figury wycięte z płyt pleksiglasu. Kolejny w dorobku artysty eksperyment budowania form w przestrzeni rozpoczął nowy okres rozważań nad kolorem i sposobami wydobycia głębi.
W zależności od potrzeb wyrazowych formy antropomorficzne w obrazach Jana Dobkowskiego są wyolbrzymiane lub zmniejszane, multiplikowane i kawałkowane. Czasem trudno jest je odczytać jednoznacznie. Erotyzm przedstawienia stanowi jedność z wątkami floralnymi. Kształty splatają się ze sobą i wnikają w siebie, potęgując inwersję i równoległość form. To właśnie natura ratuje Dobkowskiego od wulgarnej dosłowności aktu seksualnego, sugerując go kształtami, które jednocześnie wydają się organiczne niczym pnącza i kwiaty. Jednia kompozycyjna uderza jednoczesnym kontrastem kolorystycznym.
Sztuka Jana Dobkowskiego, uznawanego za prekursora pop-artu w Polsce, miała pomagać człowiekowi przezwyciężać skażenie cywilizacją, wyzwalać go z opresji pruderyjnej kultury. Miała wyzwalać w nim spontaniczność biologicznych energii, które przynoszą człowiekowi szczęście, a także uczynić go częścią uniwersum. Temu programowi Dobkowski pozostał wierny do dziś; jego młodzieńcze intuicje nasiliły się wraz z upływem lat, w miarę pogłębiania się mistrzostwa formalnego, zdolnego pochwycić w plastyczną formę szalone idee, które w młodości pojawiły się u źródła twórczości. W wypowiedzi udzielonej "Przeglądowi Powszechnemu" w czerwcu 1986 roku Dobkowski wyznał: "Natura jest dla mnie sprawą przestrzeni, pewnej konsystencji świata - to ziemia i powietrze, chmury, ogień i woda; to ciągłe przekształcanie się przyrody. Człowiek pragnie otworzyć oczy dla słońca i nieba, wdychać zapach ziemi. Bo właśnie Natura daje nam uczucie, że istniejemy. Sądziłem, że w naturalności jest złoże, które może uczynić moją sztukę żywą. Dlatego w obrazach starałem się pokazać przede wszystkim człowieka. Człowieka obnażonego, bez atrybutów kultury czy cywilizacji: kobietę i mężczyznę w ich odwiecznych gestach. Poprzez erotykę pragnąłem ukazać, jak silnie człowiek pożąda natury i że jest ona dobra".

Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy “Neo-Neo" (1967-70). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DOBKOWSKI Jan
Urodził się w Łomży. Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych w 1962 roku w pracowniach J. Studnickiego i J. Cybisa. W 1967 roku, wraz z Jurym Zielinskim zorganizował w Klubie Medyka w Warszawie wystawę Neo-Neo-Neo. Na jego obrazach pojawiały się tylko cztery kolory: czerwony, zielony, błękitny i żółty. Podwójna Dziewczyna, obraz namalowany w 1968 roku - jest jego pierwszym dziełem zielono-czerwonym, obecnie jest częścią kolekcji muzeum Guggenheim. W roku 1972 wyjechał do Nowego Jorku. W 1980 powstał cykl obrazów i rysunków Erotikon, później Nadzieja i Mrok oraz Albo - albo. Zabronione przez cenzurę prace z okresu stanu wojennego charakteryzuje pesymizm: Złe przeczucie, Zaduszki, Pogrzeb, pamięci księdza Jerzego Popieluszki.
Stypendysta Kościuszko Foundation w Nowym Jorku.
Zwycięzca Nagrody Pamięci C.K. Norwida.
Zwycięzca Nagrody Pamięci J.Cybisa.
Honorowe obywatelstwo Łomży.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl