Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CYBIS Jan | Widok z balkonu, 1962 r.

Jan CYBIS (1897 - 1972)

Widok z balkonu, 1962 r.

olej/płótno, 50,5 x 63 cm
sygnowany, datowany i opisany na oodwrociu: 'J.Cybis Krzemieniec 62'

OPINIE:
- do pracy dołączone potwierdzenie autentyczności podpisane przez Jacka Cybisa, 2015

"Obrazy Cybisa mają uderzające cechy dzieł stworzonych. Pierwsze i zasadnicze wrażenie jakie wywierają idzie nie od tego, co i jak przedstawiają, lecz od sztucznego malarskiego tworzywa z jakiego powstały i władczości indywidualnej woli, która suwerennie zagospodarowała wyznaczonym polem. Suwerennie - ale dla objawienia rozumu i dyscypliny, a nie dla malarskiego sobiepaństwa. Wszystko zdaje się iść tutaj tylko z sił twórczych i na tym polega przynależność tego malarstwa do autentycznych kreacji sztuki nowoczesnej, sztuki dwudziestego wieku. Linia w sztuce Cybisa jest elementem rytmicznej budowy obrazu, wykorzystanym z rozmaitych właściwości przedmiotów oglądanych w określonych warunkach, ale nie musi być granicą fizyczną przedmiotu. Efekty bryłowatości i płaszczyzn pozwalają tworzyć koncentracje i rozluźnienia potrzebne dla odpowiedniego skupienia się obrazu w sobie i pełnego wykorzystania jego zdolności załadowczej. Nie usiłują one bynajmniej oddawać pełnego wrażenia brył fizycznych określonych przedmiotów, jednak respektują stosunki i utrzymują hierarchię względną bryłowatości, niejako schemat gradacji brył w danej sytuacji wzrokowej. Przestrzeń służy do objęcia wszystkich stosunków między bryłami i utrzymuje rygorystycznie następstwo planów zróżnicowanych proporcjonalnie w ich oddaleniu, ale cała aparatura przestrzenna wyznacza stosunki oddaleń tylko w granicach obrazu, który posiada swą niejako ‘grubość’ przestrzenną jako przedmiot samodzielny, a w żadnym wypadku nie jako okno na widok rozciągający się w przestrzeni, gdzie mógłby wjechać automobil albo przebiec pies. Światło jest tu tylko światłem wewnętrznym obrazu, jednością wszystkich stosunków - nigdy momentem meteorologicznym - aczkolwiek wiem, jak często Cybis powracał do wspomnienia chwili w jakiej motyw objawił mu swe wartości, aby nadać płótnu, z którym zmagał się w pracowni, rozstrzygającą jednolitość. Plama barwna wyraża przede wszystkim wszystkie stosunki, zwłaszcza przestrzenne. Od tego zadania nie może się ona w malarstwie Cybisa nigdy uchylić i nigdy nie ma nadziei, aby malarz dał jej wychodne czy wczasy dla pobrykania gwoli wyzwolonym z tych obowiązków rozrywkom zmysłowym. Poza tym plama ta ulega rozszczepieniu i wzbogaceniu - tylko nie tak, jak to się zazwyczaj mówi, na skutek wyczulonego wpatrywania się w przedmioty i wypatrywania w nich migotliwych odcieniów, lecz w następstwie dążności do nasycenia partii obrazu pulsującym życiem, które wynika ze współżycia plam barwnych w zamkniętym polu obrazu. Malarstwo Cybisa wynika z dążenia do autentyzmu, bogactwa i spontaniczności".
Zdzisław Kępiński [w:] Jan Cybis, Wystawa malarstwa, Związek Polskich Artystów Plastyków, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Warszawa 1956, s. 4-5


Studia artystyczne odbył we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem Otto Müllera oraz w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. W latach 1921-24 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. W 1923 wszedł w krąg wywodzących się spośród uczniów Pankiewicza założycieli Komitetu Paryskiego. Po studiach przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. Tworzył pod wpływem francuskiego impresjonizmu i malarstwa Cézanne'a i Bonnarda. Był inicjatorem nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. W jego twórczości dominowały tematy: martwa natura, akt oraz pejzaż.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CYBIS Jan

Urodził się w 1897 r w Wróblinie na Śląsku Opolskim, zmarł w 1972 r w Warszawie. Studia artystyczne we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem O. Müllera, członka grupy Die Brücke, oraz w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza / lata 1921 - 24 /. W twórczości swej był pod wpływem francuskiego impresjonizmu i koncepcji estetycznych Cezanne`a i Bonnarda. Po studiach, wraz z malarzami skupionymi w Komitecie Paryskim przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. W 1931 r wrócił do kraju. Inicjator nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. Dążył do stworzenia malarstwa o uniwersalnych walorach estetycznych. W twórczości dominowała kameralna tematyka: martwa natura, akt, pejzaż. Po wojnie wielobarwność obrazów zastąpiły zmatowiałe , utrzymane w jednym tonie szarości obrazy. Artysta stosował gruboziarnistą fakturę. W okresie powojennym ,prócz oleju, uprawiał też akwarelę i rysunek. W latach 1955-57 wykładał w WSSP w Gdańsku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl