olej, płótno, 46,3 x 54,8 sygnowany na odwrociu: Jan Cybis / 1928
Studia artystyczne odbył w l. 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu pod kierunkiem O. Müllera, członka grupy Die Brücke. Naukę kontynuował w l. 1921-24 w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza. Razem z Komitetem Paryskim, którego był współzałożycielem, wyjechał w 1924 r. do Paryża. W 1931 r. powrócił do kraju inicjując rozwój nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie międzywojennym. Po II wojnie światowej został mianowany profesorem warszawskiej ASP; w l. 1955-57 wykładał w WSSP w Sopocie. Sztuka Cybisa wywodzi się z francuskiego postimpresjonizmu; zasadniczy wpływ na postawę artysty wywarły estetyczne koncepcje Cézanne`a i Bonnarda. Artysta dążył do stworzenia malarstwa o uniwersalnych walorach estetycznych i wysokim poziomie warsztatowym; wyznacznikiem "dobrego malarstwa" było dla niego wykreowanie kompozycji akcentującej powierzchnię płótna, doskonałe zestrojenie jakości kolorystycznych i uwydatnienie nasyconej światłem materii malarskiej. Estetyka kapistowska zakładała autonomię obrazu polegającą na odejściu od iluzjonistycznego naśladownictwa natury; relacje między przedmiotami dostarczały jedynie pretekstu do rozwijania barwnych harmonii, smakowania koloru i analizowania efektów fakturalnych. Bezwzględny prymat w twórczości Cybisa zdobyła kameralna tematyka - martwa natura, pejzaż i akt. Oferowany obraz należy do niewielu zachowanych wczesnych prac artysty powstałych w Paryżu. Kolorystyczną dominantę stanowi w nim zestawienie zieleni i różów. Charakterystyczna dla sztuki Cybisa jest także faktura budowana krótkimi, poziomymi i pionowymi pociągnięciami pędzla, które tworzą efekt optycznej migotliwości. Analogię stylistyczną dostarcza pochodzący również z 1928 r. obraz "Łąka (Pejzaż z Moret)" repr. w katalogu retrospektywnej wystawy Cybisa zorganizowanej w Zachęcie w 1997 (s. 127).
Urodził się w 1897 r w Wróblinie na Śląsku Opolskim, zmarł w 1972 r w Warszawie. Studia artystyczne we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem O. Müllera, członka grupy Die Brücke, oraz w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza / lata 1921 - 24 /. W twórczości swej był pod wpływem francuskiego impresjonizmu i koncepcji estetycznych Cezanne`a i Bonnarda. Po studiach, wraz z malarzami skupionymi w Komitecie Paryskim przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. W 1931 r wrócił do kraju. Inicjator nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. Dążył do stworzenia malarstwa o uniwersalnych walorach estetycznych. W twórczości dominowała kameralna tematyka: martwa natura, akt, pejzaż. Po wojnie wielobarwność obrazów zastąpiły zmatowiałe , utrzymane w jednym tonie szarości obrazy. Artysta stosował gruboziarnistą fakturę. W okresie powojennym ,prócz oleju, uprawiał też akwarelę i rysunek. W latach 1955-57 wykładał w WSSP w Gdańsku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl