olej/płótno, 65 x 81 cm sygnowany p. d.: 'J Cybis' na odwrocie płótna napisy: 'JAN CYBIS WARSZAWA 81x65', 'JAN CYBIS "MARTWA NATURA z fioletowym kielichem", 65x81, 1970', 'KOCHANEMU MAĆKOWI | TEN PIĘKNY OBRAZ NA PAMIĄTKĘ | I KOMUNII ŚWIĘTEJ | OFIARUJE DZIADEK LESZEK | BUK MAJ 1990 r.', na blejtramie napis ołówkiem: '405 Martwa natura ze szklanką wina 1970 65x81 | MARTWA NATURA z fioletowym kielichem 65x81 1970r.'
POCHODZENIE: - zakup bezpośrednio od artysty, lata 70. XX w. - kolekcja dr. Lecha Siudy z Buku - kolekcja prywatna, Poznań WYSTAWIANY: - "Kolekcja dr. Lecha Siudy", Muzeum Narodowe w Poznaniu, Galeria Wystaw Autorskich, 09.1991- 01.1992
LITERATURA: - Wojciech Makowiecki, Kolekcja dr Lecha Siudy, Poznań 1997, il. s. 33 oraz s. 83 - Kolekcja dr Lecha Siudy, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1991, poz. 9 (wymieniony jako "Martwa natura ze szklanka wina i fioletowym kielichem") - Tadeusz Dominik, Jan Cybis, Warszawa 1985, "Wykaz dzieł", poz. 503, s. 137
"Martwa natura z fioletowym kielichem" datowana na 1970 rok, to praca z późnego okresu twórczości Jana Cybisa. Martwe natury to jeden z tematów, do którego artysta chętnie powracał przez całe swoje życie. Mimo tego, że obraz został namalowany na dwa lata przed śmiercią artysty, widzimy w nim niezliczone podobieństwa do obrazów z lat 50. Wspomnieć można tu chociażby "Martwą naturę z chorągiewką i kapeluszem" z 1953 roku czy "Dzban do kawy i karafkę" z roku 1957. Na prezentowanej pracy widzimy, zdawałoby się, niedbale rozmieszczone na stole przedmioty: dzban, napełnioną szklankę, misę z owocami (kilka z nich, być może jabłek, leży bezpośrednio na blacie) () oraz tytułowy fioletowy kielich. Przedmioty pojawiające się w kompozycjach Cybisa charakteryzowały się w większości dość dowolnymi układami. Często dla utrzymania rytmu płótna i wzbogacenia kompozycji artysta wkomponowywał w obrazy kunsztowne przedmioty. Studia artystyczne odbył we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem Otto Müllera oraz w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. W latach 1921-24 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. W 1923 wszedł w krąg wywodzących się spośród uczniów Pankiewicza założycieli Komitetu Paryskiego. Po studiach przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. Tworzył pod wpływem francuskiego impresjonizmu i malarstwa Cézanne'a i Bonnarda. Był inicjatorem nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. W jego twórczości dominowały tematy: martwa natura, akt oraz pejzaż.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w 1897 r w Wróblinie na Śląsku Opolskim, zmarł w 1972 r w Warszawie. Studia artystyczne we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem O. Müllera, członka grupy Die Brücke, oraz w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza / lata 1921 - 24 /. W twórczości swej był pod wpływem francuskiego impresjonizmu i koncepcji estetycznych Cezanne`a i Bonnarda. Po studiach, wraz z malarzami skupionymi w Komitecie Paryskim przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. W 1931 r wrócił do kraju. Inicjator nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. Dążył do stworzenia malarstwa o uniwersalnych walorach estetycznych. W twórczości dominowała kameralna tematyka: martwa natura, akt, pejzaż. Po wojnie wielobarwność obrazów zastąpiły zmatowiałe , utrzymane w jednym tonie szarości obrazy. Artysta stosował gruboziarnistą fakturę. W okresie powojennym ,prócz oleju, uprawiał też akwarelę i rysunek. W latach 1955-57 wykładał w WSSP w Gdańsku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl