olej/płótno, 38 x 55 cm sygnowany p.d.: 'Jan Cybis' opisany na odwrociu: 'Jan Cybis | (...)'
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Polska WYSTAWIANY: - Jan Cybis 1897-1972, wystawa indywidualna w Galerii Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa, grudzień 1997 – luty 1998 LITERATURA: - Jan Cybis 1897-1972, katalog wystawy indywidualnej w Galerii Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997, s. 125 (il.)
W jednej ze swych recenzji wystawy monograficznej Ignacy Witz pisał o twórczości tego artysty: „Na temat sztuki Jana Cybisa wypowiadano już wiele sądów. Były one nader różne, bowiem interpretowano i rozszyfrowywano jego malarstwo. Ale w jednym zarówno oponenci, jak i admiratorzy malarstwa Cybisa byli całkowicie zgodni: w tym, że jest on wspaniałym kolorystą o bezbłędnym niemal wyczuciu koloru, że jest on kolorystą bardzo zmysłowym, imponującym zarówno instynktem, jak i konsekwencją żelaznej logiki. (…) Lwi pazur kolorystyczny charakteryzuje Cybisa od pierwszych – jeszcze w ciemnych gamach – młodzieńczych obrazów, aż po te ostatnie, w których aluzja kształtu pogłębiła się na tyle, że przeistoczyła się w gwałtowną, żywiołową i pełną pasji grę zmagania się z malarskim tworzywem, z wizją, z materią. (…) Otóż Cybis jest niewątpliwie malarzem natury. Natura to podstawowa kanwa, na której buduje swe świadomie konwencjonalne kompozycje: martwe natury, pejzaże, akty (…). Ale natura jest też u niego głównym i wielkim pretekstem, tym wątkiem, obok którego Cybis samodzielnie buduje świat osobliwej wizji. Pejzaże pozbawione są opisowej tkanki. Nie opisuje ani drzew, ani murów, i na pewno o wiele mniej można powiedzieć o samym motywie niż przeżyciach malarza i o świecie jego psychicznych wyobrażeń. Cybis nie maluje ani smacznych widoków, ani estetycznych martwych natur, pozostawiając to swoim epigonom. Brutalnie, żywiołowo, wydobywa z siebie nastroje i dramaty, a jego fugi odizolowują się od tematów, których jedyną rolą zdaje się być – nieprzeszkadzanie”.
Studia artystyczne odbył we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem Otto Müllera oraz w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. W latach 1921-24 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. W 1923 wszedł w krąg wywodzących się spośród uczniów Pankiewicza założycieli Komitetu Paryskiego. Po studiach przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. Tworzył pod wpływem francuskiego impresjonizmu i malarstwa Cézanne'a i Bonnarda. Był inicjatorem nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. W jego twórczości dominowały tematy: martwa natura, akt oraz pejzaż.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w 1897 r w Wróblinie na Śląsku Opolskim, zmarł w 1972 r w Warszawie. Studia artystyczne we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem O. Müllera, członka grupy Die Brücke, oraz w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza / lata 1921 - 24 /. W twórczości swej był pod wpływem francuskiego impresjonizmu i koncepcji estetycznych Cezanne`a i Bonnarda. Po studiach, wraz z malarzami skupionymi w Komitecie Paryskim przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. W 1931 r wrócił do kraju. Inicjator nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. Dążył do stworzenia malarstwa o uniwersalnych walorach estetycznych. W twórczości dominowała kameralna tematyka: martwa natura, akt, pejzaż. Po wojnie wielobarwność obrazów zastąpiły zmatowiałe , utrzymane w jednym tonie szarości obrazy. Artysta stosował gruboziarnistą fakturę. W okresie powojennym ,prócz oleju, uprawiał też akwarelę i rysunek. W latach 1955-57 wykładał w WSSP w Gdańsku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl