Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LAMPI Giovanni Battista | Portret Carycy Marii Fiodorowny, ok. 1796 r.

Giovanni Battista LAMPI (1751 Romeno k. Trydentu - 1830 Wiedeń)

Portret Carycy Marii Fiodorowny, ok. 1796 r.

olej/płótno, 74,5 x 60 cm
na odwrociu drewniana tabliczka z napisem: 'PRINCESSE VICTOIRE RADZIWILL | Comtesse Niesiołowska | MERE DE LA comtesse DE CHOISEUL-GOUFFIER'

POCHODZENIE:
- dom aukcyjny Agra Art, maj 2010

Postać carycy Marii Fiodorowny (1759-1828) malowali najznakomitsi malarze epoki. Do ich grona należała wzięta francuska artystka Élisabeth Louise Vigée Le Brun, znana przede wszystkim jako portrecistka Marii Antoniny, francuski portrecista petersburskiej śmietanki Jean-Louis Voille oraz wybitny Włoch Giovanni Battista Lampi, portrecista austriackiej, polskiej i rosyjskiej elity. Pracę autorstwa Lampiego mamy zaszczyt zaprezentować na naszej aukcji. Maria Fiodorowna, z domu Zofia Dorota Augusta, księżniczka Wirtemberska, przyjęła tytuł carycy wraz z poślubieniem w 1776 księcia Pawła Romanowa, późniejszego cara Rosji, Pawła I. Była niezwykle światłą kobietą, na co wpłynęło staranne wychowanie odebrane w domu rodzinnym. Maria biegle znała kilka języków europejskich, grekę i łacinę, była utalentowanym muzykiem oraz przodowała w filozofii. A co najważniejsze była młodą panną na wydaniu o licznych cnotach i miłym usposobieniu. Podobno spośród wielu kandydatek wybrała ją Pawłowi I Romanowowi sama caryca Katarzyna. Przed widzem znajduje się dumna postać carycy ukazanej w popiersiu. O jej statusie społecznym świadczą misternie spięte włosy, połyskująca jedwabna suknia oraz wspaniała biżuteria. Detalem szczególnie godnym uwagi jest diamentowe pendant z wizerunkiem męża. Powstałe przedstawienie ma zatem charakter szkatułkowy, a w zabiegu umieszczenia portretu w portrecie, bardzo skądinąd powszechnym w osiemnastowiecznym malarstwie, można zauważyć maestrię Lampiego w dwupoziomowym opracowaniu ludzkiego wizerunku. Pendant jasno ukazuje przynależność do męża oraz odpowiedzialność, która wynika z pozycji małżonki. Owa pozycja była wypadkową przetasowań na rosyjskim dworze. Jeszcze rok wcześniej Lampi namalował monumentalny portret carycy (obecnie znajdujący się w rezydencji carów w Pawłowsku), ukazujący Marię Fiodorownę na tle pejzażu. Szatę także zdobi pendant, lecz, co ciekawe, na wizerunku widnieje podobizna teściowej, carycy Katarzyny. Noszona biżuteria staje się zatem sposobem na oddanie czci i potwierdzeniem posłuszeństwa jedynej władczyni Rosji. Prezentowanej przez nas pracy, powstałej w przełomowym momencie w życiu Marii Fiodorowny, przyświeca odmienny cel. W 1796 umiera caryca Katarzyna, a tron obejmuje jej syn. Na szerzeniu tej wieści szczególnie zależało nowo powołanemu Pawłowi I. Najdelikatniejszym zabiegiem propagandowym w umocnieniu pozycji cara i jego małżonki było pośrednictwo sztuki, i temu należy przypisywać powstałe pod koniec lat 90. XVIII wieku podobizny małżonków autorstwa Lampiego.

Giovanni Battista Lampi był jednym z najwybitniejszych portrecistów swojej epoki. Odbył początkowe szkolenie artystyczne w pracowni ojca, Mathiasa Lampiego, a następnie kształcił się w Salzburgu w pracowni Pietra Antonia Lorenzoniego oraz w Weronie i Trydencie. W 1786 został profesorem i radcą Akademii wiedeńskiej (funkcję tę pełnił z przerwami do 1822). Lata 1788-1791 spędził w Polsce, zaproszony przez króla Stanisława Augusta. Artysta portretował, m.in. Stanisława Augusta i osoby związane z dworem, marszałków Sejmu Wielkiego, dygnitarzy, magnatów oraz arystokratyczne damy. Miał tu wielu uczniów i naśladowców. W Polsce działali także dwaj jego synowie - Jan Chrzciciel Lampi, zwany Młodszym (1773-1837) oraz Franciszek Ksawery Lampi (1882-1852). W 1791 wrócił do Wiednia, skąd jednak niebawem wyjechał, by następne lata 1792-1797 spędzić w Rosji, na dworze Katarzyny II, gdzie portretował carycę, członków jej rodziny, dostojników rosyjskich.
Lampi był powszechnie cenionym artystą o czym świadczyć może mnogość zamówień portretowych oraz członkostwo w Akademii w Weronie (1773), Wiedniu (1785), Akademii w Petersburgu (1794) i Akademii szwedzkiej (1800). Jego wczesna twórczość kształtowała się pod wpływem późnego baroku włoskiego, by z czasem ewoluować w kierunku klasycyzmu.

Dzieła Lampieg z kolekcji publicznych znaleźć można m.in. w: Muzeum Czartoryskich, Muzeum Zamku w Łańcucie, Galerii Mielżyńskich w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Zamku Tarnowskich w Dzikowie. W Petersburgu i Wiedniu znajdują się portrety panujących (Józef II, August II, Katarzyna II, Maria Fiodorowna i in.).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LAMPI Giovanni Battista

Giovanni Battista Lampi był jednym z najwybitniejszych portrecistów swojej epoki. Odbył początkowe szkolenie artystyczne w pracowni ojca, Mathiasa Lampiego, a następnie kształcił się w Salzburgu w pracowni Pietra Antonia Lorenzoniego oraz w Weronie i Trydencie. W 1786 został profesorem i radcą Akademii wiedeńskiej (funkcję tę pełnił z przerwami do 1822). Lata 1788-1791 spędził w Polsce, zaproszony przez króla Stanisława Augusta. Artysta portretował, m.in. Stanisława Augusta i osoby związane z dworem, marszałków Sejmu Wielkiego, dygnitarzy, magnatów oraz arystokratyczne damy. Miał tu wielu uczniów i naśladowców. W Polsce działali także dwaj jego synowie - Jan Chrzciciel Lampi, zwany Młodszym (1773-1837) oraz Franciszek Ksawery Lampi (1882-1852). W 1791 wrócił do Wiednia, skąd jednak niebawem wyjechał, by następne lata 1792-1797 spędzić w Rosji, na dworze Katarzyny II, gdzie portretował carycę, członków jej rodziny, dostojników rosyjskich.
Lampi był powszechnie cenionym artystą o czym świadczyć może mnogość zamówień portretowych oraz członkostwo w Akademii w Weronie (1773), Wiedniu (1785), Akademii w Petersburgu (1794) i Akademii szwedzkiej (1800). Jego wczesna twórczość kształtowała się pod wpływem późnego baroku włoskiego, by z czasem ewoluować w kierunku klasycyzmu.

Dzieła Lampieg z kolekcji publicznych znaleźć można m.in. w: Muzeum Czartoryskich, Muzeum Zamku w Łańcucie, Galerii Mielżyńskich w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Zamku Tarnowskich w Dzikowie. W Petersburgu i Wiedniu znajdują się portrety panujących (Józef II, August II, Katarzyna II, Maria Fiodorowna i in.).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl