Eastern Borderlands, Vilnius Area from the series Poland in Jan Bułhak`s Photographic Images
1930s five gelatin silver prints, 11 x 15.1 cm, 11.3 x 16 cm, 9.7 x 16 cm, 10.5 x 16.2 cm, 11.1 x 16.3 cm, mounted on cardboards 31.3 x 24.1 cm, artist`s stamp and stamp reading "Polska w obrazach fotogr. J. Bułhaka" with the title on the reverse of each print, vintage prints
The photographs come from a collection of 6 thousand images in which Bułhak documented Poland. He was making an "inventory" of the Polish landscape while maintaining top aesthetic quality of the images. In the pictures Bułhak is faithful to the concept of Native Photography, which he coined and promoted.
Jedna z najwybitniejszych postaci w historii polskiej fotografii. W 1899 r. ukończył filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jego pierwsze fotografie pochodzą z 1905 r. Już w tym okresie Bułhak zaczął rozumieć fotografię jako odrębną dziedziną sztuki. Inspirował się twórczością i pismami teoretycznymi Ferdynanda Ruszczyca, z którym prywatnie się przyjaźnił. W 1912 r. wyjechał do Niemiec, gdzie kształcił się między innymi w pracowni znanego fotografa: Hugona Erfurta w Dreźnie. Po powrocie otworzył w Wilnie pracownię fotografii artystycznej i rozpoczął dokumentację zabytków miasta i okolic. W latach 1919-1939 kierował Zakładem Fotografii Artystycznej na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Tworzył w technikach szlachetnych (guma, wtórnik). Wykonywał portrety i symboliczne krajobrazy, portretował chłopów, kontynuując tym samym tradycję XIX-wiecznej "fotografii zakładowej". Obraz fotograficzny był dla niego pretekstem dla ukazania ukrytych treści: portret stawał się studium psychologicznym modela - i podobnie jak pejzaż - punktem wyjścia do głębszej interpretacji. Na temat twórczości fotograficznej pisał: "Ideału szukamy w malarstwie, a wzorców w grafice”. Prace Bułhaka są poszukiwane przez kolekcjonerów, jednak większość jego artystycznej spuścizny spłonęła w czasie II wojny. W latach 30. Bułhak był zwolennikiem koncepcji "fotografii ojczystej", która miała akcentować narodowość i polskość. W okresie międzywojennym był jednym z organizatorów życia artystycznego związanego z fotografią. Założył, i był pierwszym prezesem Fotoklubu Wileńskiego (1927) oraz współzałożycielem Fotoklubu Polskiego. Był także teoretykiem fotografii, twórcą programu fotografiki, rozumianej jako samodzielna dyscyplina artystyczna, wykorzystującej założenia piktorializmu oraz programu fotografii ojczystej. Bułhak po II wojnie światowej fotografował ruiny Warszawy (wystawa w 1946 r. w Muzeum Narodowym) i tzw. Ziemie Odzyskane. Brał udział w wystawie Nowoczesna Fotografika Polska (1948), na której zaprezentował abstrakcje fotograficzne. Jego prace znajdują się m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi i Bibliotece Narodowej w Warszawie.
Informacje dla kupujących:
Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.
An extra commission fee of 15% is charged by the organiser on the hammer price. The fee is also charged on any post-auction sale.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl