akryl/płótno, 75 x 100 cm sygnowany na odwrociu: `Jadwiga Maziarska`
"Jest Pani jedną z pierwszych osób, które zajęły się malarstwem materii. Prace Pani cechowały jednak znaczne różnice w stosunku do obrazów innych artystów - nie przenosiła Pani gotowych struktur materii, ani nie wykorzystywała przypadku. Odwrotnie niż większość plastyków, zajmujących się materią, zawsze Pani ją konstruowała - tak jak zwolennicy nurtu abstrakcji geometrycznej w przeciwieństwie do artystów, związanych z abstrakcją beforemną, wyzwalających potencjalną energię materii, i pozwalających zaistnieć jej samej. Rozlewanie, czy bezpośrednie włączanie materii w obraz, nigdy nie zgadzało się z moim rozumieniem tworzenia. Dlatego zawsze konstruowałam. Nawet teraz, gdy używam koloru, farba nie traci swoich materialnych, konstrukcyjnych cech. Uważam, że artysta, nawet bardzo uwrażliwiony na proste, zmysłowe jakości, nie powinien powielać wzorów ze świata zewnętrznego lecz raczej odkrywać nowe struktury, śledzić je, jak wtajemniczony, i poprzez swoje w nich uczestnictwo przedłużać ich istnienie w obiektywnym świecie przedmiotów sztuki. Jednak to wcale nie forma, i nie nowe techniki tworzą nowoczesne obrazy, lecz przyporządkowanie ich wewnętrznej struktury artysty. Dlaczego interesuje Panią tak bardzo konstruowanie? Staję się wtedy bardziej aktywna. Czuję, że współdziałam w konstruowaniu całego świata, dodając coś od samej siebie. Znajdywanie konstrukcji w znacznie większym stopniu angażuje mnie w całość istnienia. Ale przy tym w Pani twórczości - odmiennie niż w pracach większości konstruktywistów -odczuwa się silny związek z tym, co organiczne. W moich pracach, szczególnie w obrazach wypukłych, polega to chyba na uchwyceniu jakichś wewnętrznych reguł istnienia naturalnych organizmów, uchwyceniu, bo przecież nie są one bezpośrednim naśladownictwem. Ponadto moje działania nadają im oryginalną, wywodzącą się genetycznie ze mnie organiczność... Czyli twórczość Pani to także ukazywanie nowego wariantu materii? Oczywiście, tak właśnie ją rozumiem. I nie było Pani celem odkrywanie istniejących już materialnych struktur? Właśnie. Było nim natomiast szukanie powodów jej istnienia, co inspirowało do poszukiwania równie głęboko umieszczonych motywacji w sobie samej, a w następstwie - do autonomicznego działania. To wszystko jest powiązanie, niełatwo poddaje się analizie, i od razu nie ujawnia... Myślę, że los ludzki złączony jest z nieosiągalnymi krańcami kosmosu - z jego organizacją wiecznie krążących w różnych układach cząstek, skupiających się w odmiennych jakościowo zbiorach, lecz nieraz aktywnych indywidualnie. Poruszają się one w swoich własnych rytmach, wyzwalając energię, dynamizującą ruch innych struktur. Myślę też, że ta materialna różnorodność jest jednocześnie fragmentami myśli, rozsypanymi i ukrytymi w przestrzeni, a więc także, że każde zjawisko fizyczne zawiera w sobie jakieś inne - psychiczne. Można by powiedzieć to jeszcze inaczej, zwracając uwagę na inny aspekt: każdy przedmiot, wraz ze swym cieniem, obrazuje podwójność swojego bytu, pozostającego, z jednej strony w związkach z Bytem o ogólnym charakterze, a z drugiej - ze swą własną zawartością". Jadwiga Maziarska w rozmowie ze Zbigniewem Taranienko, [w:] Jadwiga Maziarska. Malarstwo, katalog wystawy indywidualnej, Galeria Studio, Warszawa, 1988, s. nlb
Urodziła się w 1916 r w Sosnowcu. W latach 1934-39 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Ignacego Pieńkowskiego. Debiutowała po wojnie w 1946 r. jako członek Grupy Młodych Plastyków ( wystawa w 1946 r.) i Klubu Artystów ( Wystawa Sztuki Nowoczesnej 1948/49). Pracowała przez kilka lat jako scenograf w teatrze lalkowym w Opolu, projektowała tkaniny. W 1957 r. założyła z kolegami Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska i brała udział we wszystkich zbiorowych wystawach Grupy. Związana także z Grupą Zagłębie w Sosnowcu. Miała ponad 10 wystaw indywidualnych, ostatnia wystawa w 1989 r w Centrum Sztuki Studio w Warszawie. Udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Prace w zbiorach muzealnych / m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Łodzi i Katowicach/ i kolekcjach prywatnych. Mieszka i pracuje na stałe w Krakowie.
Artystka jest laureatką Nagrody im. Jana Cybisa za 2001 r.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl