Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MAZIARSKA Jadwiga | Kompozycja

Jadwiga MAZIARSKA (1916 Sosnowiec - 2003)

Kompozycja

gwasz/tektura, 42,5 x 34,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany u dołu: 'Jadwiga Maziarska'

"Rytmy przemian wszechświata są podobne do stanów emocjonalnych człowieka. Szukam wśród nich tego, który najlepiej wyraża mój stan emocjonalny i widzę je plastycznie".
JADWIGA MAZIARSKA

Jadwiga Maziarska była artystką niezwykle wszechstronną - w ciągu kilkudziesięciu lat wielokrotnie zmieniała stylistykę, wciąż szukając własnych środków ekspresji. Maziarska eksperymentowała z materią i formą, co, jak sama przyznawała, było dla niej najbardziej interesujące. Znana jest przede wszystkim ze swoich realizacji malarskich, ale tworzyła także kolaże, rzeźby czy reliefy. Uznawana za wybitną prekursorkę i przedstawicielkę malarstwa materii w Polsce, Maziarska była nie tylko pierwszą w Polsce artystką, która zajmowała się tym typem malarstwa - jej osiągnięcie polegało także na tym, że do tej formy wypowiedzi malarskiej doszła absolutnie samodzielnie.

Zaprezentowana praca jest charakterystyczna dla twórczości artystki w latach 70. i nawiązuje do powstałych w tym czasie płócien. W tamtym okresie Maziarska skupiła się na dziełach o zawężonej kolorystyce i relatywnie jednolitej fakturze. Powstałe wtedy prace cechuje przede wszystkim prostota. Wiele z realizacji to monochromatyczne kompozycje składające się z pulsujących, wijących się, rytmicznie nałożonych na papier lub płótno nitek, kresek, kropek czy wiązek. Wielokrotnie powielone kształty artystka układała w szeregi lub rzędy.
Inspiracja dla artystki w tym okresie była fotografia mikroskopowa minerów, ale także tkanek krwionośnych czy roślinnych. Wiele powstałych w tym okresie prac sprawia wrażenie schematów istniejących w naturze, których pochodzenie nie jest dla widza łatwe do sprecyzowania. Artystka po mistrzowsku i z wyczuwalną naturalnością oddaje płynność i rytmiczność, które właściwe są formom ukształtowanym przez biologię. Siła tych realizacji znajduje się w prostocie i, wbrew pozorom, monotonności. Zaprezentowana praca została skomponowana z grup trzech szybkich pociągnięć pędzla, które pokrywają cały arkusz. Praca przywodzi na myśl ślady szponów drapieżnego zwierzęcia pozostawione na korze drzewa. Ciekawą interpretację twórczości artystki zaproponował krytyk sztuki Jerzy Ludwiński po obejrzeniu jednej z wystaw artystki. Krytyk zauważył, że realizacje artystki to "monotonia, która niesie w sobie wielki ładunek ukrytej, zakonspirowanej emocji" (Jerzy Ludwiński, [w:] Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, red. Elżbieta Kossarzecka, Toruń 2012, s. 111).

Niesamowite kolekcje fotografii, które stanowiły oczywisty materiał źródłowy do wielu realizacji artystki, zadziwiają formą. Jest ona tylko i wyłącznie z pozoru chaotyczna. Fotografie kolekcjonowane przez Maziarską przedstawiają m.in. góry, linie brzegowe, chów kur, pokład pełen ryb, rysunek z leżącym martwym żołnierzem, tłum ludzi podczas pochodu, zdjęcie tkanki w powiększeniu. Motywem, który łączy ten zbiór, jest masa, mnogość i powtarzalność - cechy dostrzegalne w wielu realizacjach artystycznych Maziarskiej, jak np. na przedstawionej pracy na papierze.
Jak zauważył Ludwiński w "Dwa przełomy: Sztuka polska po 1955 i 1989 roku" Maziarska, pomimo bycia na artystycznym marginesie życia, była twórczynią iście innowacyjną: "Artystka pytała o granice między abstrakcją i sztuką przedstawiającą, podważała ścisłe rozróżnienie między oryginałem a reprodukcją, anektowała obraz fotograficzny do swojej sztuki w czasach, gdy jej koledzy-artyści utrzymywali, że fotografia jest końcem sztuki, bo niszczy aurę. Jako przedwojenny członek komunizującej Grupy Krakowskiej pozostała wierna laickiej obserwacji, bez wymuszania metafizycznego skoku. W ramach modernizmu zadawała pytania o oryginalność i innowacyjność sztuki, unikając patriarchalnej koncepcji 'dawcy formy' (Anna Markowska, Nic nie jest takie, jakie się wydaje, [w:] Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, red. Elżbieta Kossarzecka, Toruń 2012 s. 109).

Przez rok studiowała prawo na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. W 1933 rozpoczęła studia artystyczne w Prywatnej Szkole Malarskiej Alfreda Terleckiego w Krakowie. Kontynuowała je w latach 1934-39 w krakowskiej ASP u Władysława Jarockiego, Stefana Filipkiewicza i Ignacego Pieńkowskiego. Od 1945 roku była członkiem Grupy Młodych Plastyków, a od 1957 - reaktywowanej wówczas Grupy Krakowskiej. Brała udział w trzech Wystawach Sztuki Nowoczesnej (Kraków 1948-49, Warszawa 1957 i 1959). Decydujące dla twórczości artystki miały okazać się problemy struktury dzieła sztuki. Najpierw eksperymentowała z nakładaniem na płótno grubych warstw pigmentu. W 1947 wykonała pierwszą aplikację - pracę z różnobarwnych fragmentów tkanin o nieregularnych kształtach. W kompozycjach strukturalnych nie skupiała się tylko na stronie formalnej i technologicznej, ale nadawała im też aluzyjne tytuły. Sugerowały one chęć połączenia się poprzez sztukę z uniwesum ludzkich wyobrażeń, przeczuć i tęsknot. Później pojawiła się ciekawa seria obrazów wykonanych techniką łączenia farby olejnej ze stearyną. Kompozycje stearynowe eksponowały nie tylko fakturę ale również rytm, który dynamizował ale i harmonizował powierzchnię płótna. W latach 70. zaprzestała ich tworzenia skupiając się na malowaniu bardziej zdecydowanych, jednolitych fakturowo i ograniczonych kolorystycznie (niekiedy tylko do czerni i bieli) kompozycji. Kolejną metamorfozę przeszła w latach 90., kiedy jej malarstwo opanowała dziecięca niemal radość zestawiania jaskrawych kolorów. W 1991 w krakowskiej galerii Krzysztofory miała miejsce jej retrospektywna wystawa monograficzna.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MAZIARSKA Jadwiga

Urodziła się w 1916 r w Sosnowcu. W latach 1934-39 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Ignacego Pieńkowskiego. Debiutowała po wojnie w 1946 r. jako członek Grupy Młodych Plastyków ( wystawa w 1946 r.) i Klubu Artystów ( Wystawa Sztuki Nowoczesnej 1948/49). Pracowała przez kilka lat jako scenograf w teatrze lalkowym w Opolu, projektowała tkaniny. W 1957 r. założyła z kolegami Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska i brała udział we wszystkich zbiorowych wystawach Grupy. Związana także z Grupą Zagłębie w Sosnowcu. Miała ponad 10 wystaw indywidualnych, ostatnia wystawa w 1989 r w Centrum Sztuki Studio w Warszawie. Udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Prace w zbiorach muzealnych / m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Łodzi i Katowicach/ i kolekcjach prywatnych. Mieszka i pracuje na stałe w Krakowie.
Artystka jest laureatką Nagrody im. Jana Cybisa za 2001 r.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl