olej/płótno, 101 x 73 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `Sempoliński | 75 | głowa`
Jacek Sempoliński studiował malarstwo na ASP w Warszawie w pracowni m.in. Eugeniusza Eibischa w latach 1946-51. Dyplom uzyskał w 1956. Od tego samego roku podjął pracę jako pedagog na macierzystej uczelni. Obrazy Sempolińskiego są wypadkową wpływu dwóch diametralnie odmiennych doświadczeń - z jednej strony studiów akademickich pod okiem kapistów, z drugiej zaś oddziaływania malarstwa pokolenia artystów dotkniętych piętnem wojny, którzy w sztuce poszukiwali sposobu na odreagowanie wojennej traumy. Kolorystom zawdzięczał to co najogólniej ująć daje się w pojęciu "kultury obrazu". Chodzi przede wszystkim o postrzeganie dzieła sztuki jako niezależnie funkcjonującego bytu, odpowiadającego indywidualnej interpretacji artysty, unikającego symboliki, dwuznaczności i wpływu historii czy literatury. Środkiem formalnym miały być przede wszystkim wartości malarskie, które podobnie jak niezwykłą wrażliwość na kolorystyczne niuanse odnajdujemy w obrazach Sempolińskiego. Na przeciwnym biegunie stała zaangażowana sztuka awangardowa, która za wartość najwyższą postrzegała ekspresję i występowała przeciw postulowanej przez kapistów "sztuce dla sztuki". Artyści z tej formacji często sięgali po takie środki formalne jak deformacja, uproszczenie, silne kontrasty barw i żywą fakturę. Ich bodaj najistotniejszy manifest stanowiła wystawa "Przeciw wojnie - przeciw faszyzmowi" zorganizowana przez warszawską galerię "Arsenał" w 1955 roku. Doświadczenie Arsenału dodało malarstwu Sempolińskiego dramatyzmu i sprawiło, że wartości moralno-etyczne zajmować zaczęły w nim pozycję równorzędną z formalnymi. Lata 70. to w twórczości okres studiów nad zagadnieniem światła, koloru i oddziaływania takich środków formalnych jak impastowa faktura. Po serii obrazów inspirowanych naturą Sempoliński zwraca się w kierunku niezwykle ekspresyjnego malarstwa dotykającego wątków egzystencjalnych. Kolorystyka jego płócien oscylować zaczyna w gamie zgaszonych odcieniu, granatu, fioletu czy szarości. Artysta po wielokroć eksploatuje ten sam wątek w takich cyklach jak "Twarz" (od 1971), "Ukrzyżowanie" (od 1975), "Moc przeznaczenia Verdiego" (1977) czy "Czaszka" (od lat 80.). W niepokojących, mrocznych, nacechowanych ogromną ekspresją kompozycjach Sempoliński dotykał problematyki z zakresu religii, kultury, filozofii egzystencji, co w twórczości artysty przebiegało równolegle do rozwoju sztuki lat 80., w której wiodącą pozycję zajmowała nowa ekspresja.
SEMPOLIŃSKI Jacek
Malarz, rysownik, pedagog, krytyk i eseista. W latach 1943-1944 uczył się malarstwa w konspiracyjnej szkole im. Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie. Po wojnie studiował malarstwo na warszawskiej ASP, m.in. u Eugeniusza Eibischa. Dyplom zrealizował w 1956 r. i rozpoczął pracę na macierzystej uczelni. Początkowo obok malarstwa sztalugowego uprawiał scenografię i fresk. Wykonywał m.in. polichromię kamieniczek na Starym i Nowym Mieście w Warszawie. Sempoliński był jednym z uczestników Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki, popularnie nazywanej Arsenałem 55, na której zdobył nagrodę. W 1976 r. został laureatem Nagroda im. Jana Cybisa, a w 1986 r. Nagrody im. Brata Alberta. Do najbardziej znanych jego cykli malarskich należą „Czaszki” i „Twarze”. W czasie stanu wojennego artysta związany był z ruchem kultury niezależnej, znajdującym oparcie w Kościele. Uczestniczył w wielu wystawach tego nurtu, w tym w pamiętnych aranżacjach Janusza Boguckiego i Niny Smolarz ("Znak Krzyża", Parafia na Żytniej, Warszawa 1983, "Labirynt - Przestrzeń podziemna", Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego, Warszawa 1989), Marka Rostworowskiego ("Niebo nowe i ziemia nowa", Parafia na Żytniej, Warszawa 1985). W 2002 r. odbyła się duża wystawa retrospektywna jego malarstwa zatytułowana „A Me Stesso” w Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie. Prace w kolekcjach muzealnych m.in.: Muzeum Narodowe w Warszawie, Kielcach, ASP w Warszawie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl