Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SEMPOLIŃSKI Jacek | A. R. Brazylia, 2001 r.

Jacek SEMPOLIŃSKI (1927-2012)

A. R. Brazylia, 2001 r.

olej/płótno, 100 x 81 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Sempoliński | marzec 2001 | A.R. Brazylia | N'

"A.R. Brazylia" to cykl, który Sempoliński realizował w późnym, dojrzałym etapie swojej twórczości. Po raz pierwszy obrazy z tej serii zostały wystawione latem 2001 roku na dwóch ekspozycjach - w Nieborowie i w Kazimierzu nad Wisłą. To refleksyjny cykl o wspomnieniowym charakterze, w którym Sempoliński w symboliczny sposób przywołuje dawne autoportrety i wizerunki z przeszłości. Rok później, w warszawskiej Galerii Zachęta, miała miejsce duża, retrospektywna wystawa artysty, na której pojawiło się wiele prac ze wspomnianego cyklu. Tytuł wystawy - "A Me Stesso", czyli "Samemu sobie", nawiązywał do niezwykle osobistej, pełnej indywidualizmu twórczości Jacka Sempolińskiego. Według Marii Poprzęckiej ekspozycja miała charakter "introspektywny", stanowiła bowiem najpełniejszy zapis stanów emocjonalnych twórcy. W jednej z recenzji Lechosław Lameński pisał: "Już samo wejście do Zachęty wywoływało dreszczyk rzadko spotykanej emocji. Kłębiący się przed gmachem i na schodach prowadzących do drzwi wejściowych tłum młodzieży akademickiej, artystów i krytyków sztuki, ludzi kultury, przyjaciół i znajomych artysty zapowiadał coś niezwykłego, wielkiego. A potem kilka sal wystawowych, gwarnych, tłocznych, jarzących się od świateł reflektorków, które wydobywały z mroku, rozjaśniały płaszczyzny wielu płócien, prostokątne arkusze papieru i folie stopione w jedną spójną całość z wypełniającą je warstwą malarską i szkicami, ustawionymi na przeźroczystych plastikowych taśmach tworzących wertykalne ciągi sięgające od podłogi po szklany sufit, lub też ciągi horyzontalne, rozłożone na pasach ustawionych tuż nad podłogą i obiegające jedną z sal. A ponadto przezroczyste ekrany
ustawione po środku, wymuszające określony ruch publiczności, konkretny punkt widzenia zawieszonych na nich obrazów, i same ściany, wypełnione gęsto płótnami. Wrażenie ekstatycznej przestrzeni ekspozycyjnej atakującej, wręcz wchłaniającej widza, pogłębia samo malarstwo Jacka Sempolińskiego, zwłaszcza jego drapieżne, ekspresyjne i niespokojne, zdeterminowane tematem nagiego ludzkiego ciała obrazy z ostatnich lat. (…) Malarstwo pozornie proste, sprawiające w pierwszej chwili wrażenie powstałego bardzo szybko, podczas jednego seansu studyjnego, jakby od niechcenia, na marginesie innych, rozlicznych zajęć. A przecież za tą szybką, nerwową kreską tworzącą syntetyczny zarys twarzy i nagiej sylwetki ludzkiej, kryją się lata wytężonej pracy twórczej. Lata przemyśleń, indywidualnego podejścia do uprawianej sztuki, budowy warsztatu, zdobywania doświadczenia i kształtowania własnej osobowości" (Lechosław Lameński, A Me Stesso - Sobie Samemu. Jacek Sempoliński i jego widzenie świata, "Saeculum Christianum" 10 [2003] nr 2, s. 41-42).
W czasie wojny uczył się w Warszawie malarstwa w konspiracyjnej szkole im. Konrada Krzyżanowskiego. W 1951 skończył warszawską ASP, dyplom otrzymał w 1956. Jest profesorem na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej Akademii. Jest również eseistą, krytykiem sztuki, scenografem. Był współautorem polichromii na kamieniczkach Rynku Starego Miasta w Warszawie. Laureat jednej z głównych nagród podczas legendarnej wystawy w Arsenale (1955). W 1977 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in.: Muzeum Narodowym w Warszawie, Kielcach, ASP w Warszawie. Monograficzną wystawę artysty zaprezentowała warszawska Zachęta w 2002 roku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SEMPOLIŃSKI Jacek
Malarz, rysownik, pedagog, krytyk i eseista. W latach 1943-1944 uczył się malarstwa w konspiracyjnej szkole im. Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie. Po wojnie studiował malarstwo na warszawskiej ASP, m.in. u Eugeniusza Eibischa. Dyplom zrealizował w 1956 r. i rozpoczął pracę na macierzystej uczelni. Początkowo obok malarstwa sztalugowego uprawiał scenografię i fresk. Wykonywał m.in. polichromię kamieniczek na Starym i Nowym Mieście w Warszawie. Sempoliński był jednym z uczestników Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki, popularnie nazywanej Arsenałem 55, na której zdobył nagrodę. W 1976 r. został laureatem Nagroda im. Jana Cybisa, a w 1986 r. Nagrody im. Brata Alberta. Do najbardziej znanych jego cykli malarskich należą „Czaszki” i „Twarze”. W czasie stanu wojennego artysta związany był z ruchem kultury niezależnej, znajdującym oparcie w Kościele. Uczestniczył w wielu wystawach tego nurtu, w tym w pamiętnych aranżacjach Janusza Boguckiego i Niny Smolarz ("Znak Krzyża", Parafia na Żytniej, Warszawa 1983, "Labirynt - Przestrzeń podziemna", Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego, Warszawa 1989), Marka Rostworowskiego ("Niebo nowe i ziemia nowa", Parafia na Żytniej, Warszawa 1985). W 2002 r. odbyła się duża wystawa retrospektywna jego malarstwa zatytułowana „A Me Stesso” w Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie. Prace w kolekcjach muzealnych m.in.: Muzeum Narodowe w Warszawie, Kielcach, ASP w Warszawie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl