Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
RYKAŁA Jacek | Brama dla Mariana Maliny, 1994 r.

Jacek RYKAŁA (ur. 1950)

Brama dla Mariana Maliny, 1994 r.

olej, kolaż/płótno, 167 x 129 cm
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: `Jacek Rykała | 94`

WYSTAWIANY:
- "Jacek Rykała. Żółte światło pustych miejsc", Sosnowickie Centrum Sztuki - Zamek Sielecki, Sosnowiec 2010
- "Raj utracony? Jacek Rykała, wybór prac 1977-2007", Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice 12.2007-01.2008
- "Sosnowiec 2000", wystawa poplenerowa, Muzeum Sosnowiec, 2001
- Galeria pod Atlantami, kwiecień 1995, Wałbrzych (jako "Podszepty dzielnicy Sielec")
LITERATURA:
- Jacek Rykała, Żółte światło pustych miejsc, katalog wystawy, Sosnowickie Centrum Sztuki - Zamek Sielecki, Sosnowiec 2010, s. 97
- Raj utracony? Jacek Rykała, wybór prac 1977-2007, katalog monograficznej wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice 12.2007-01.2008, s. 62
- broszura towarzysząca wystawie monograficznej w Galerii pod Atlantami, Wałbrzych kwiecień 1995 (jako "Podszepty dzielnicy Sielec")

"Warto zwrócić uwagę, że chociaż u Rykały motyw okna czy bramy pozwala domniemywać i kreować w wyobraźni to, co się za nim ukrywa czy rozciąga, to jednak odbiorca skupia się także na ich powierzchni, na swoistym `okratowaniu` ikony. Występujące często u niego fryzy z szybek zdają się pełnić funkcję nieprzezroczystego `okna`, a zatem obrazu wskazującego na samego siebie, na swoje estetyczne i semantyczne walory, na językową składnię. Podobnie rzecz się ma ze spełzłymi fotografiami czy złuszczonymi ramami. Na marginesie warto też wspomnieć, że Rykała był pierwszym w Polsce artystą, który zastosował w obrazach okienne ramy, a później również fragmenty drzwi i całe futryny. Artysta, wstawiając dodatkowe elementy - jak na przykład emaliowane tabliczki z numerami, klucze, wytrychy, deseczki - nadał tym collage`owym pracom nowy, jakby assemblage`owy walor. Trójwymiarowość jest wszakże tutaj nie tylko aspektem formalnym. Wielowarstwowość jest bowiem również odpowiednikiem palimpsestu. Obraz jak Księga prezentuje i reprezentuje - widoki, warstwy, słoje, genealogię, doraźność. One budują tożsamość dzieła i artysty (...). Nad nimi unoszą się popołudnia niedzielne, napięte ciszą pustych ulic i placów..." (Roman Lewandowski, Mit i persona, czyli artysta w buduarach i przedsionkach pamięci [w:] Raj utracony? Jacek Rykała, wybór prac 1977-2007, katalog wystawy, Katowice 2008, s. 10).

Jacek Rykała to malarz związany ze środowiskiem katowickim, wykładowca na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego sztuka już od najwcześniejszych przejawów łączy w sobie, wydawałoby się, przypadkowe elementy przedmiotów codziennego użytku z miejskim pejzażem. Pejzaż ten nie jest typowy. Artysta za główny motyw obrazów upatrzył sobie wyrafinowane kadry, wyglądające jak wycinki z widoków codziennych, na które większość z nas najprawdopodobniej nie zwróciłaby uwagi, przeszła koło nich zupełnie obojętnie. I tak na płótnach pojawiają się fragmenty drzwi, gdzie przez przysłowiową dziurkę od klucza możemy obserwować to, co za sobą kryją, bramy prowadzące do smutnych, zaniedbanych podwórek starych kamienic. Poprzez użycie przez Rykałę elementów wtórnych do obramowania kompozycji (ramy okienne, tabliczki z numerami lokali itd.) obrazy nabierają charakteru spersonalizowanego. Widz wyobraża sobie, iż przedstawienie dotyczy historii jednej osoby, jednej rodziny, jednej małej grupy społecznej zamieszkującej to samo podwórko.


Artysta malarz, profesor malarstwa i prorektor na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, prowadzi Pracownię Rysunku i Malarstwa; poeta i reżyser. W 1976 roku ukończył Wydział Grafiki w Katowicach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tematykę prac wypełnia oblicze wschodniej części Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego (podwórka, bramy, tajemnicze miejsca nie tylko z czasów dzieciństwa). Dzieła prezentowane na całym świecie w ponad 50 wystawach indywidualnych i 250 zbiorowych, kilkudziesięciu targach sztuki (Art Frankfurt, Art Köln, Art Chicago i innych). Miał indywidualną wystawę w Muzeum Narodowym w Krakowie (2002). Jest laureatem kilkudziesięciu nagród i wyróżnień m.in.: I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa im. Z. R. Pomorskiego (Katowice 1980), nagrody na X i XV Festiwalu Malarstwa Polskiego w Szczecinie (1980, 1988), medale na Ogólnopolskich Wystawach Malarstwa "Bielska Jesień" (Bielsko-Biała 1978, 1980), wyróżnienie na Internationale Kunstbiennale "Seetal" w Szwajcarii (1985), Nagrodę Miasta Sosnowiec za działalność artystyczną za rok 1992.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
RYKAŁA Jacek
Urodził się w 1950 w Sosnowcu. W 1976 ukończył Wydział Grafiki filii krakowskiej ASP w Katowicach, której obecnie jest profesorem i prowadzi pracownię malarstwa i rysunku. Kolażowe kompozycje J. Rykały zaliczane są do tzw. "magicznego fotorealizmu". W prace malarskie wkomponowuje materialne przedmioty, takie jak ramy okienne, kawałki drzwi, deski, dawne fotografie i tym podobne. Większość jego prac składa się z dwóch części: jedna reprezentuje obraz olejny konkretnej rzeczywistości, druga - kolaż, na który składają się przedmioty, będące śladami tej rzeczywistości. Stworzył cykle: "Ławki", Pejzaże", "Bramy", "Okna", "Podwórka", "Podszepty dzielnicy Sielce", "Światła Sroduli", "Rezydencje".

Jacek Rykała jak przez szkło powiększające przybliża nam mikrokosmos Śląska. Z pokruszonych przez czas drobin krajobrazu przywołuje pamięć o losach taj ziemi, o trudnej egzystencji jej mieszkańców. O dramatyzmie skromnej i zarazem bogatej kultury miejskiej, kultury niemych, zazwyczaj wielkich ośrodków przemysłowych. Rykała z pełną powściągliwości pasją szuka poezji w śladach bytowania ludzkiego, przygląda się czule zniszczonym przez życie starym bramom, wydeptanym stopniom schodów, wyślizganym poręczom, zaciekom na ścianach, kępkom traw rozsadzających odwieczne bruki. Konfrontuje te pamiątki z brutalnymi rekwizytami codzienności, a także z melancholijnym zapisem przeszłości w starych fotografiach. Jacek Rykała w swoim wyrazistym malarstwie ewokuje magiczność ziemi, a właściwie tego molocha urbanistycznego, skrywającego mnogość ludzkiego losu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl