Olej, tektura; 70 x 101 cm Sygnowany p.d.: J. Malczewski | 1917 Na odwrocie, pośrodku okrągła pieczątka z herbem Malczewskich Tarnawa i napisem wokół: Ze zbiorów Marji Malczewskiej, poniżej pieczętna cyfra: 17; po prawej pieczątka krakowskiego sklepu: Wiktor Wanderer | Skład [farb i? ] perfumeryi | Kraków, Szewska 21 Stan zachowania: powierzchnia zabrudzona, tektura w dwóch miejscach przedarta - od dolnej i prawej krawędzi
Za opinią Agnieszki Ławniczakowej Obraz przedstawia widok salonu w mieszkaniu artysty przy ulicy Krupniczej w Krakowie. Fragment wnętrza, ograniczony dwiema ścianami: perspektywiczną od prawej i równoległą do płaszczyzny obrazu w głębi, wypełnia komplet mebli w typie simmlerowskim, dekoracyjnych, jasnoorzechowych, obitych zielonym pluszem. Po lewej stronie, przez przycięte w połowie krawędzią obrazu zapiecki zielonego fotela, widok na owalny stół ze stosem albumów i wazonem z białymi astrami. Za nim, w głębi, też widoczna tylko w połowie, rozłożysta kanapa, a nad nią na ścianie, fragment dużego i mniejszego obrazu w złotej ramie. W centrum i po prawej, trzy półkoliście rozstawione fotele, przy czym najbliższy widza, zwrócony niemal tyłem. Meble ustawione na zaściełającym podłogę dywanie, zdobionym rudo-niebieskim ornamentem. Ściany znaczone delikatnymi, pionowymi podziałami (okiennych zasłon?). Obraz malowany jest bardzo cienko i sucho, na chłonącym podłożu tektury bez podmalówki, o półtonowej fakturze i ugrowym kolorze. Koloryt tektury został w znacznym stopniu wykorzystany jako element gamy barwnej obrazu. W całości kompozycji przeważają, zestawione z tłem ugru, delikatne tony szarobłękitu, odcienie białozielonkawe i ciemniejsze oliwkowej zieleni, skojarzone z cieplejszymi barwami rudoczerwonymi i brązowymi. Miejscami, kształty przedmiotów podkreślone zostały ciemnym - czarnym bądź ciemnoczerwonym konturem. Paleta barwna kompozycji, charakter rysunku, jak i specyficzny, lekki sposób malowania olejem, czyniący wrażenie niemal akwareli, wskazują na niewątpliwe autorstwo Jacka Malczewskiego. Taki sposób malowania spotyka się zwłaszcza w późnej twórczości artysty, w jego szybkich, okazjonalnych studiach z natury. Sygnatura położona czarną farbą również nie budzi wątpliwości co do jej autentyczności. Motyw wnętrza salonu w krakowskim mieszkaniu artysty i to niewzbogacony żadnymi elementami figuralnymi spotykam po raz pierwszy. Częstsze są na pewno, późniejsze o kilka lat widoki wnętrz lusławieckiego dworku, w którym artysta spędzał wiele czasu u swych sióstr. Jednak to samo wyposażenie salonu, co ukazane na omawianym obrazie, znane jest nie tylko z archiwalnej fotografii, ale i z co najmniej kilku obrazów Jacka Malczewskiego. W każdym przypadku, motyw dotyczy wcześniejszego mieszkania Malczewskich w willi na Zwierzyńcu (por. A. Ławniczakowa, Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1968, kat. 60, il. 59 Rodzina artysty, ok. 1896-97 - Maria Malczewska czyta dzieciom, ukazana tyłem w jednym z zielonych foteli; j. w. kat. 110, il. 114, Córka artysty przy pianinie, ok. 1902 - w głębi fragment kanapy; Jacek Malczewski. 1854-1929. Powrót. Katalog wystawy. Muzeum Narodowe w Warszawie, lipiec-sierpień 2000, s. 74, poz. 22, Autoportret, 1902 - w lewej dolnej partii fragment tegoż salonowego kompletu; tamże, A. Ławniczakowa, Kalendarium życia i twórczości, s. 26, fotografia salonu artysty w wilii na Zwierzyńcu).
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl