olej na tekturze 29,7 x 21,7 cm, sygnowany p.d. "1922 / JMalczewski"
Około 1920 roku Malczewski kilkakrotnie podejmował temat św. Agnieszki. Niewykluczone, że zainteresowanie artysty kultem tej świętej wynikało z popularności broszury W. Sroki "Pieśń o św. Agnieszce" wydanej w Krakowie w 1901 r., a może z upodobania artysty do św. Franciszka z Asyżu, a co za tym idzie - i św. Agnieszki z Asyżu (1198-1253) założycielki II zakonu franciszkańskiego - "Ubogich Pań", klarysek. Sam Malczewski z kolei wstąpił do zakonu III franciszkanów tzw. tercjarzy. Temat św. Agnieszki kojarzony jest z popularnym ludowym przysłowiem: "Św. Agnieszka wypuszcza skowronki z mieszka" i odnosi się do początku wiosny. Najbardziej popularne dni tej świętej przypadają na 2 marca i 20 kwietnia. Znanych jest kilka obrazów Malczewskiego, symbolicznie wyobrażających świętą. Oto ich lista z miejscem przechowywania: Bydgoszcz, Muzeum im. L. Wyczółkowskiego - gwasz, papier, 30 x 20 cm, ok. 1920; Muzeum Narodowe w Warszawie - olej, deska, 80 x 120 cm. dat. 1919-1921; Muzeum Narodowe w Warszawie - olej, akwarela, tektura, 40,5 x 64,5 cm, ok 1919-1921; Kraków, wł. Józef Krupiński, "Św. Agnieszka wypuszczająca skowronki", olej, płótno, 90 x 130 cm. Zwraca uwagę forma, jaką nadał Malczewski postaci św. Agnieszki. Otóż przybiera ona kształt ptaszka o małej główce, owalnym korpusie spowitym brunatnymi piórkami, a opadająca do ziemi poła płaszcza przypomina ptasi ogon. Tę interpretację formy uzasadnia szkicowy charakter pracy, dukt pędzla oddającego śmiało fakturę odzienia, jak i fakt, że artysta jeszcze raz sięgnął po temat zaczęty dwa lata wcześniej i zrealizował go w całkowicie inny sposób aniżeli wcześniejsze prace. "Św. Agnieszka" stanowi interesujący przykład ciągłości wątków tematycznych w twórczości Jacka Malczewskiego oraz oryginalności malarskiego wyrazu, jaki potrafił nadać tak niewielkiej pracy. [Z ekspertyzy Adama Konopackiego, datowanej 26 lutego 2005 r.]
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl