olej/tektura, 53 x 97 cm sygnowany l.d.: 'J. Malczewski' na odwrociu opinia dr. Kazimierza Buczkowskiego (26 marca 1959 roku), potwierdzająca autorstwo Malczewskiego
POCHODZENIE: - dom aukcyjny Agra Art, grudzień 2004 - kolekcja prywatna, Polska
W twórczości Jacka Malczewskiego powstanie styczniowe należy do tematów stale powracających. Tak jak cały dorobek artysty jest oryginalny i wyjątkowy, tak oryginalny i wyjątkowy jest sposób przywoływania wydarzeń związanych z ostatnim w XIX wieku zrywem niepodległościowym. Co mógł z niego zapamiętać Jacek Malczewski (rocznik 1854)? Jak pisała Jadwiga Puciata-Pawłowska w monografii poświęconej malarzowi: "Gdy kraj przeżywał - tragiczny w konsekwencji, a wspaniały w swym romantyzmie - zryw roku 1863, Jacek Malczewski miał 9 lat - nawet w Polsce za mało, by decydować o swym losie, iść do szeregów, ale już wystarczająco, aby w świadomość głęboko zapadły rozgrywające się wydarzenia, dramatyczne konflikty i sceny. (...) Patriotyczne tradycje sięgały jeszcze rewolucji listopadowej. Wpływ Adolfa Dygasińskiego, uczestnika powstania styczniowego, który z powierzonymi jego opiece chłopcami, Karczewskimi i Jackiem, wyprawiał się do Jawora Soleckiego, aby złożyć kwiaty u stóp krzyża wystawionego na pamiątkę Dionizego Czachowskiego, poległego w pobliżu dworu, na rozstaju dróg, w bohaterskiej utarczce powstańczej - oto czynniki, które kształtowały żywą, aktywną postawę Malczewskiego w stosunku do walk wyzwoleńczych narodu i wyobraźni jego podsuwały tematy" (Jadwiga Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław-Warszawa- Kraków 1968, s. 45-46). Twórcę ukształtowała zatem tradycja rodzinna, utrwalana i wzmacniana przez ukochanego nauczyciela. Oto migawka z domu, przywołanie zapamiętanej atmosfery powstańczych dni: "Czarne szerokie suknie pań (wstęgą lamowane białą), słowa mówione wśród płaczu i łkań - to w oczach dotąd mnie zostało jako dziecinne wspomnienia" (Jacek Malczewski, Wspomnienia życia, Biblioteka Polskiej Akademii Nauk, Kraków, rkps 4038).
W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. Stale podejmował wątki patriotyczne i mesjanistyczne, egzystencjalne, autobiograficzne oraz dotyczące dylematów artystycznego tworzenia. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl