olej, płótno, 110 x 74 cm; sygn. p.g.: JM/Malczewski
Scena o ukrytej wymowie treściowej, jak zwykle u Malczewskiego pozwalająca snuć rozmaite scenariusze wydarzeń. Co powoduje rozpacz wiejskiej dziewczyny?. Po co przyjechał wo¼nica o twarzy prostego parobka i gapowatym uśmiechu Sancho Pansy?. Skąd prowadzą schody, po których idzie dziewczyna, skoro w tle widać pnie drzew sosnowego lasu i nieczytelny fragment ceglanego muru?. Sposób malowania drzew, chaotyczne pociągnięcia pędzla z prawej nad postacią dziewczyny przypominają niewielkie obrazy Malczewskiego z przełomu lat 70. i 80., z epizodami powstania styczniowego. Czy zatem i tu mamy do czynienia powstańczą opowieścią Malczewskiego?. Czy dziewczyna opłakuje utraconego ukochanego?. Kolorystyka obrazu, głębokie czerwienie, ugry, szarości pozwala datować obraz na pó¼ne lata 80. lub początek lat 90. Zwraca uwagę w obrazie rzadki w twórczości Malczewskiego motyw konia, dynamicznie unoszącego głowę, malowanego ekspresyjnymi pociągnięciami pędzla, usytuowanego na centralnym planie kompozycji. W pó¼niejszym czasie zwierzę to o ile będzie pojawiać się w obrazach artysty, to znajdzie się na dalekim planie, w charakterze markowanego sztafażu.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Dodatkowo Artinfo.pl relacjonuje przebieg aukcji w Internecie - na żywo. Pozwala to śledzić realizację zgłoszonych zleceń. Dzięki zleceniom telefonicznym i relacji w Internecie nie jest konieczna obecność na sali!
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl