olej na tekturze, 45,6 x 37,8 cm sygnowany l. g. "J. Malczewski" na odwrocie pieczęć "ze zbiorów Marji Malczewskiej" i nr "61", a także ołówkiem: "Mźnchen" i "Augelegenheit" Rama kolumnowa z epoki.
Malczewski nigdy nie podejmował tematów wprost związanych z walką narodowowyzwoleńczą, z wyjątkiem lat około I wojny światowej (A. Jakimowicz Jacek Malczewski i jego epoka, Warszawa 1970/. Niemniej przez cały okres jego twórczości pojawiają się one fragmentarycznie lub aluzyjnie. Po raz pierwszy występują w koncepcyjnych szkicach kreślonych przez młodego artystę podczas pobytu w Paryżu w 1876/77 r., a ostatni raz w latach 20-tych XX w. Scena batalistyczna przypada na okres pobytu Jacka Malczewskiego w Monachium. Wychowany w patriotycznej atmosferze, będąc w otoczeniu kolegów i przyjaciół malarzy skupionych wokół Józefa Brandta i Alfreda Wierusza - Kowalskiego, przygotowywał się Malczewski do namalowania w Monachium dwóch wybitnych dzieł z cyklu sybirackiego - Na etapie, Umywanie nóg. Wystawiana praca była dotychczas nieznana w literaturze. Przedstawia niewielką grupę powstańców atakującą znajdujące się w oddali, przeważające siły przeciwnika pokazując beznadziejność patriotycznego zrywu polskiej młodzieży. Obraz utrzymany jest w stonowanej kolorystyce czerni, szarości, brązów i bieli, osadzonej w zimowej scenerii. Praca o podobnej tematyce była publikowana w katalogu Jacek Malczewski - Wystawa podróżna Łaziska Górne 1998, s. 18.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl