olej, tektura, 70 x 101 cm; sygn. p.d.: J. Malczewski / 1917 Na odwrocie nalepki z wystaw: Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu 1968.
Bibl.: "Jacek Malczewski, Katalog T.P.S.P. w Krakowie VII - IX. 1939", Kraków 1939, poz. 188; Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej", Muzeum Narodowe w Poznaniu XI. 1968 - II. 1969; Poznań 1968, poz. kat. 263, il. 288-290; A. Ławniczakowa, "Jacek Malczewski", Warszawa 1976, s. 101, il. 70 (tu pt. "Widzenie Ezechiela"). Przejmujący w wyrazie, pełen symbolicznych treści obraz Malczewskiego bez wątpienia należy do grupy "wielkich autoportretów", którym artysta nadał przemyślaną formę, bogatą wielowątkową treść, pierwotnie rozbudowaną o dwa boczne skrzydła przedstawiające młodą kobietę z kosą - personifikację śmierci ukazaną na tle polnego pejzażu (część lewa) i wiejskiego, szlacheckiego domostwa (z prawej). Tę skomplikowaną wymowę dzieła Malczewskiego przez lata próbują na coraz inny sposób odczytywać znawcy sztuki artysty, krytycy literatury, miłośnicy jego twórczości. Jedno jest pewne obraz stanowi malarskie memento, odznacza się wzniosłością oraz transcendentnym przesłaniem o biblijnych korzeniach.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl