olej na tekturze, 40,5 x 32 cm, sygnowany po prawej (od dołu ku górze) "J. Malczewski - 1905", na odwrocie (na tekturze) nalepka "PRACOWNI RAM I PASSEPARTOUT. Składu materjałów piśmiennych, rysunkowych, farb i przyborów MALARSKICH..." Wł. CZECHOWSKIEGO w Sosnowcu.
"Malczewski malował bardzo wiele portretów [...]. Usiłował on niewątpliwie uchwycić w portretach charakterystykę przedstawionej osoby, jej cechy zewnętrzne; często też starał się przekazać coś, co określało jej psychikę i stosunek do świata. Były to portrety na pewno podobne, chociaż - jak wiadomo - nie to jest wyłącznym probierzem ich wartości. Ale artyście w wielu wypadkach nie o to tylko chodziło. W portretach rozwiązywał Malczewski zagadnienia formalne: stosunek postaci do otaczającej ją przestrzeni, budowę kompozycji, problematykę kolorystyczną. Dzięki temu większość portretów przekracza ramy dokumentalne i rozpatrywać się daje w kategorii kompozycji, w których model portretowany staje się jedynie pretekstem do przeprowadzenia przez artystę pewnych koncepcji artystycznych" (J. Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław 1968, s. 212). Najbardziej znane są malowane przez artystę portrety, w których tłem jest krajobraz lub wnętrze, a osobie portretowanej towarzyszą postacie i przedmioty mające znaczenie symboliczne. Nasze studium portretowe posiada "neutralne" tło, dzięki czemu jeszcze bardziej wyeksponowana jest sylwetka kobiety. Jednolite tło zastosował Malczewski także m.in. w Portrecie córki z ok. 1900 r. (w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu).
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl