olej/płótno, 54,5 x 34 cm sygnowany i datowany l.d.: '1925 | J.Malczewski | 21/8'
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Polska - kolekcja spadkobierców artysty
W 1935 roku Adam Heydel pisał, że w ostatnich latach życia Malczewski był jak "(...) ślepnący orzeł. Siedzi osowiały w fotelu, bezczynne dłonie wodzą po poręczach, na stole szkicownik z rozpoczętym, niezdarnym rysunkiem" (Malczewski. Człowiek i artysta, Kraków 1935, s. 235). Chociaż podobne wizje starzejącego się Malczewskiego można znaleźć i u innych jego biografów w okresie międzywojennym starających się utrwalić wzniosła legendę artysty, wydają się one po części tworem literackiej wyobraźni. Wiadomo bowiem, że w swoich późnych latach Malczewski nie utracił ani zdolności twórczych, ani nie porzucił malarstwa. Jeszcze w 1918 roku, w wieku 64 lat rozpoczął duży cykl obrazów "Moje życie" stanowiący próbę rozrachunku z własną młodością. W pierwszych latach wolnej Polski opracowywał liczne portrety i autoportrety. W 1921 roku artysta ustąpił ze stanowiska profesora krakowskiej Akademii Sztuk pięknych i osiadł na stałe w dworze w Lutosławicach. Z tego okresu pochodzi prezentowany portret żony, będący prawdopodobnie ostatnim jej wizerunkiem stworzonym przez artystę. Malczewski malował swoją małżonkę wielokrotnie, pierwszy jej portret powstał w 1887, kiedy Maria Gralewska była jeszcze narzeczoną młodego artysty, i ukazuje ją w eleganckiej sukni balowej (obraz w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Innym często reprodukowanym obrazem jest "portret żony artysty z dwoma faunami" z 1905 roku (Lwowska Galeria Sztuki, Lwów) skomponowany w typowej dla Malczewskiego symbolistycznej stylistyce. Po obrazie z 1905 roku Malczewski na prawie dekadę przestaje malować żonę. W latach 1904-14 artysta często gościł za to w Tuligłowach w województwie lwowskim, gdzie zbliżył się do Marii Balowej. Rozstanie kochanków nastąpiło definitywnie dopiero w 1914 roku, kiedy artysta z rodziną wyjechał do Wiednia. Małżeństwo Malczewskich było, jak łatwo sobie wyobrazić, burzliwe. Zadecydował o tym przede wszystkim wspomniany romans Jacka, dobrze znany w krakowskich i lwowskich kręgach towarzyskich, ale również temperament Marii. Jacek Malczewski był najwybitniejszym przedstawicielem polskiego malarstwa symbolicznego. Uczeń Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1872-75 i 1877-79) i E. Lehmana w paryskiej École des Beaux-Arts (1876-77); stale mieszkał i pracował w Krakowie. W l. 1896-1922 był profesorem malarstwa w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych (od 1900 r. - Akademii). Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka i do Grupy Zero. Pozostawił po sobie bogatą spuściznę artystyczną; począwszy od realistycznych obrazów przedstawiających popowstaniowe losy Polaków na Syberii, po fantastyczno-baśniowe, biblijne i symboliczno-alegoryczne kompozycje, często splecione z wątkami patriotycznymi. Ponadto malował wiele portretów, autoportretów i pejzaży.
Podatki i opłaty: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl