olej, deska; 81 x 64 cm; sygn. i dat. p. g.: J Malczewski 1916.; na odwrocie fragment nalepki oraz numer: 26 (niebieską kredką) ponadto owalny stempel składu dla malarzy ISKRA.
Sportretowany przez Jacka Malczewskiego w roku 1916 Jan Albin Goetz Okocimski (1864-1931), syn założyciela browaru, który za jego życia osiągnął szczyt prosperity, był ponadto człowiekiem związanym z Małopolską, filantropem, kolekcjonerem dzieł sztuki, postacią światłą, znającą kilka języków, zainteresowaną sytuacją polityczną. Za jego inicjatywy w latach 1898-1911 został wybudowany Nowy Pałac w Brześciu, zaprojektowany przez zespół wiedeńskich architektów Ferdinanda Fellnera i Hermanna Helmera otoczony angielskim ogrodem. Jan Albin Goetz Okocimski uzyskał tytuł szlachecki od cesarza austriackiego w 1881 roku. W pałacu znajdowała się bogata kolekcja płócien najznamienitszych autorów ówczesnych czasów takich jak Juliusz i Wojciech Kossakowie, Stanisław Wyspiański, Kazimierz Pochwalski, Olga Boznańska czy właśnie bogaty zbiór dzieł Jacka Malczewskiego. Poza oferowanym portretem ostatni z wymienionych artystów, rok po powstaniu portretu Jana Albina utrwalił wizerunek Antoniego Goetza Okocimskiego, syna właściciela jednego z największych europejskich browarów. W katalogu wystawy krakowskiego TPSP z roku 1939 poświęconym twórczości Jacka Malczewskiego widnieje, poza wspomnianym portretem Antoniego, sześć dzieł mistrza - symbolisty, wypożyczonych na wystawę przez rodzinę Goetz Okocimskich, są to: Nike Legionów, Pytia, Danae, Wiosna, Polonia oraz niewielka deska z przedstawioną Głową Chrystusa. Analogiczne, do dwóch pierwszych dzieł, znajdują się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. W oferowanym portrecie, Jacek Malczewski przedstawił Jana Albina Goetza Okocimskiego, w ujęciu popiersiowym, lekko zwróconego w prawo. Hieratyczna postać, o spokojnym wyrazie twarzy wypełnia niemalże w całości pierwszy plan kompozycji. Za nobliwym baronem rozciąga się delikatny w sposobie malowania pejzaż z charakterystyczną dla Jacka Malczewskiego postacią symboliczną. Jest to charakterystyczny dla autora sposób ujęcia kompozycji, o którym wspomina Teresa Grzybkowska: Ogromna liczba portretów znajomych i przyjaciół wyróżnia się bogatą inwencją, choć malarz powtarzał często własny schemat. Wzorem artystów renesansowych i barokowych pierwszoplanowemu portretowi realistycznemu towarzyszy drugi portret psychologiczny stanowiący tło obrazu. To dzięki przeżyciom psychicznym świat zyskuje głębię. W ten sposób nikt ze współczesnych nie charakteryzował swoich model; później czynił to Stanisław Witkiewicz. Prawie zawsze na drugim planie igrają fauny, nimfy o niewyraźnych rozmywających się konturach istot wywołanych z niebytu podświadomości. Oprac. na podstawie m.in.: Teresa Grzybkowska, Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa, 1996, s. 36; Katalog TPSP, Kraków, 1939.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl