olej, płótno, 93 x 74 cm sygn. na odwrocie: 1913/ J.Malczewski
Na odwrocie nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Poznaniu
Wystawiany, opisany i reprodukowany: Wystawa Jubileuszowa 1924/1925 Kraków ,TSP poz.105 str.14 jako wł. S.Holenderski; Jacek Malczewski "Powrót", Warszawa 2000 r.; Teresa Grzybkowska "Świat obrazów Jacka Malczewskiego", 1996, okładka książki, Wydawnictwo A.i M. Dochnal S Kowalski i s-ka, Warszawa 1996; Stefania Kozakowska "Malarze Młodej Polski" wyd. Kluszczyński 1995 str.45; Irena Kossowska i Ł.Kossowski "Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska" Arkady 2010, str.132, str.95.; Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska. Jacek Malczewski.Życie i twórczość, Wydawnictwo Kluszczyński Kraków, str. 40; Muzeum Narodowe w Warszawie czerwiec-lipiec; Katalog repr. str. 140, poz. 57, Depozyt Muzeum Narodowego w Warszawie w latach 2005 - 2011 - ekspozycja galeryjna, Depozyt Muzeum Narodowego w Poznaniu w latach 2011 - 2013 - ekspozycja galeryjna.
estymacja: 2 500 000 - 3 000 000 zł
Jacek Malczewski to jeden z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Na początku lat 90. XIX wieku jego obrazy zainicjowały w młodopolskim malarstwie nurt symbolizmu, pobudzając zarazem odrodzenie romantycznej tradycji. Artystyczne inspiracje czerpał z historii polskiej sztuki oraz głębokiej patriotycznej świadomości, dopełniając je oryginalnie interpretowanymi motywami mitologicznymi i wątkami biblijnymi. Autoportrety Malczewskiego stanowią bogaty nurt w jego sztuce. Malowane w realistycznej konwencji w otoczeniu bohaterów - Poloni, Eloe, Ellenai, Muz, chimer i faunów rozwijają symboliczny wątek, mówią o sztuce samej, o akcie kreacji i sile artystycznej wizji. Nieposkromiona wyobraźnia artysty pozwalała mu ubierać się w antyczne i historyczne stroje - rycerskie zbroje, pancerze, bufiaste draperie, rozwiane płaszcze. Przydawało to portretom wieloznacznej głębi. Oferowany obraz wpisuje się w patriotyczno-historyczny nurt twórczości Malczewskiego. Alegoryczne przedstawienie własnego portretu jako Hektora - dumnego i walecznego jest deklaracją artysty oraz potwierdzeniem, że całym swoim życiem i twórczością był oddany sprawom narodowym. Na początku XX wieku artysta z coraz większą nadzieją myślał o Polsce Niepodległej. Przeczuwał nadejście takich okoliczności historycznych, które będą sprzyjały walce zbrojnej z rozbiorcami Polski. Dlatego też, w tym ważnym dla kraju momencie przedstawia siebie jako antycznego Hektora - najdzielniejszego z dzielnych - artystę, który swoją twórczością walczy o niepodległość Polski. Obraz ze względu na rok powstania dzieła - 1913 i symbole w nim zawarte jest potwierdzeniem tej symbolicznej walki. Hektor trzyma w ręku wielbłąda, który w ikonografii jest symbolem tajemniczości i zarazem nagrodą. W historii Polski wielbłąd był nagrodą za męstwo i oddanie w sprawie kraju. W 1000 r. Bolesław Chrobry podarował wielbłąda cesarzowi Ottonowi III za zjazd gnieźnieński, który otwierał drogę Bolesławowi do korony Polski. W 1410 r po bitwie pod Grunwaldem król Władysław II Jagiełło podarował wielbłąda czeskim rycerzom przybyłym z posiłkami dla wojsk polskich. Stał się też symbolem w herbie miasta Pilzno. Przedstawiona obok Hektora Muza artysty (Maria Balowa) zdejmuje z Hektora szynel odsłaniając zbroję rycerską. Szynel jest symbolem uciemiężenia Polski i Polaków, a zdejmowanie go oznacza nadzieję na zbliżający się koniec niewoli. Na drugim planie przedstawiona Polonia prowadzi Pegaza, który jest symbolem zbliżającej się niepodległości Polski, nadchodzącej z daleka. Postać Hektora stoi na tle kapliczki - symbolu świętości, chrześcijaństwa, które to wartości kultywuje malarz. "Polski Hektor" jest obrazem o wyjątkowej wymowie i przesłaniu a także artystycznej klasie. To dzieło wybitne, kolekcjonerskie i muzealne, bedące świadectwem wybitnego talentu Jacka Malczewskiego.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl