olej, tektura, 59,5 x 83 cm; sygn. p.d.: J Malczewski 1900 na odwrocie: szkic kompozycji figuralnej oraz orzeczenie o autentyczności obrazu doc. Jana Hoplińskiego z 1942 r.
lit.: Wystawa 100 dzieł Jacka Malczewskiego, Lwów 1903 , s. 51, poz. 71, tu z tytułem Polonia; Powrót, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, VI - VII 2000, Warszawa 2000, poz. kat. 15 - tu z tytułem Polonia; S. Bołdok, Jackowi Malczewskiemu w 150. Rocznicę urodzin, [w:] "Gazeta Antykwaryczna" nr 5/6 (98/99), 2004, s. 30 - 34, il. na s. 33 - tu z tytułem Pożegnanie. Prezentowany obraz Jacka Malczewskiego ukazuje jak żywa w świadomości artysty pozostawała pamięć powstania styczniowego mającego miejsce blisko czterdzieści lat przed namalowaniem kompozycji. Po cyklu przedstawiającym zesłańców syberyjskich, utrzymanym w realistycznej konwencji maluje obraz, w którym w zimowej scenerii dosiadający konia powstaniec rzuca ostatnie spojrzenie kobiecie opłakującej jego wyjazd. Z lewej fragment domowego gospodarstwa, z prawej rozpościera się szeroki widok na pokryte śniegiem pola. Obraz nasycony dramaturgią, akcja została jakby zawieszona w czasie. Ekspresję wzmaga kompozycja symetryczna, z silnie zaznaczonym zbiegiem perspektywicznym na osi centralnej. To właśnie ta kompozycja, kontrastowe zestawienia kolorystyczne stanowią cechy charakterystyczne już dla dojrzałej twórczości Malczewskiego.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl