olej na desce, 32 x 23,2 cm sygnowany l.d.: "Jacek Malczewski"
Z ekspertyzy Agnieszki Ławniczakowej: Kameralne studium pejzażowe ukazuje widok od dołu, przez zielone zbocze drogi, na rosnące w górze wierzby, których brązowe pnie i pojedynczy ulistniony konar rysują się mocno na tle błękitu nieba. Ukośna, zamazana roślinnością krawędź drogi, podkreślona po prawej barierą dzieli obraz w połowie wysokości na dwie kontrastowe kompozycyjnie części - dolną ciemną i górną jasną. Przyjęty punkt widzenia od dołu daje zamierzony efekt płaszczyznowego spiętrzenia planów, w czym upatrywać można pewnego wpływu sztuki japońskiej, charakterystycznego dla malarstwa polskiego modernizmu od około1900 r. Motyw obrazu wzięty jest przypuszczalnie z podmiejskiej okolicy Zwierzyńca, gdzie Malczewski zamieszkał w 1899 r. Wysoko położona droga nad Wisłą obsadzona była od strony rzeki wierzbami, miejscami zabezpieczona też balustradą, co potwierdzić można oglądając inne, z okien pracowni malowane pejzaże artysty (por. np. lewą część tryptyku z 1906 r. Autoportret z pejzażami, Lwowska Galeria Obrazów). Interesujący nas motyw zauważony został być może z przeciwnej strony, od dołu, w trakcie spaceru nad brzegiem Wisły. Pejzaż wiosenny z wierzbami wzbogaca tak ceniony przez znawców, a stosunkowo niewielki zespół "czystych" pejzaży Jacka Malczewskiego, malowanych często w niewielkich jak ten formatach.
MALCZEWSKI Jacek
Reprezentant krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich symbolistów. Wychowanek Jana Matejki; rozpoczął swą długą drogę twórczą od realistycznych obrazów o tematyce historycznej oraz od kompozycji odwołujących się do polskiej poezji romantycznej oraz do martyrologii Sybiru. Malował portrety znanych osobistości krakowskich i lwowskich, a także członków najbliższej rodziny. Portretowane osoby zazwyczaj przebierał w najrozmaitsze kostiumy i obdarzał różnymi atrybutami. Częścią tych wizerunków było na ogół rozbudowane tło pejzażowe zaludnione fantastycznymi postaciami. Na bazie odwiecznych alegorii tworzył własny świat symboli przeplatających się w setkach obrazów, często porządkowanych w cykle tematyczne. Niektóre z nich stały się dziś dla nas nieczytelne. Najważniejszy w twórczości Malczewskiego cykl Zatruta studnia powstał w latach 1905-1906.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl